Algemene informatie
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: 1952
Tellerstand: 68.003 km
Kleur: Wit
Kenteken: PM-86-14
Technische informatie
Vermogen: 119 kW (162 PK)
Aantal cilinders: 6
Motorinhoud: 3.442 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Ledig gewicht: 1.120 kg
GVW: 1.120 kg
Interieur
Interieur: Rood, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
• Nieuw geleverd in de VS
• Matching nummers chassis, carrosserie, motor
• In Zwitserland en slechts drie eigenaren sinds 1978
• Voormalig eigendom van de president van de Jaguar Owner's club
• Zwitsers registratiedocument
De XK120 zette nieuwe maatstaven op het gebied van comfort, wegligging, prestaties en styling voor Britse sportwagens en, in overeenstemming met de Jaguar-traditie, was er voor de prijs niets aan te doen.
Zijn opvallende verschijning, de XK120, werd gebouwd op een apart chassis, met onafhankelijke voorwielophanging door middel van draagarmen en torsiestaven, een actieve achteras en grote hydraulische trommelremmen in alle vier de hoeken. Het hart van de auto was uiteraard de fantastische XK-motor. De 3,4-liter zescilinder lijnmotor, ontworpen in oorlogstijd en bedoeld voor Jaguars naoorlogse sedan, belichaamde het beste van modern design, met dubbele bovenliggende nokkenassen in een aluminium cilinderkop, zeven hoofdlagers en een maximaal vermogen. van 160 pk gecombineerd met een eindeloos koppel.
De carrosserie was het werk van Jaguar-baas William Lyons zelf - en wordt algemeen beschouwd als een van de mooiste vormen die ooit een auto sierden - en werd opgevat als een aluminium structuur om de eenvoudige reden dat Jaguar verwachtte niet meer dan 200 XK120 Roadsters te verkopen - of Open Two Seater (OTS) - in het eerste jaar! De voortreffelijk mooie en goed uitgebalanceerde Fixed Head Coupé (FHC) volgde al snel, en het blijft een van de meest gevierde gesloten Coupé-ontwerpen tot nu toe op een niet-coachbuilt personenauto, en lijkt sterk op enkele van de beste lijnen van Jean Bugatti's Type 57 Atalante-meesterwerk.
"We claimden een snelheid van 200 km/u (voor de XK120), een snelheid die in die tijd ongehoord was voor een productieauto." - William Heynes, hoofdingenieur, Jaguar Cars.
De bewering van Jaguar werd naar behoren geverifieerd toen een zorgvuldig geprepareerd exemplaar een snelheid van 200,4 km/uur behaalde met de motorkap en zijschermen omhoog en 212,10 km/uur zonder bescherming tegen weersinvloeden en uitgerust met een onderbak! De XK120 was ook de basis van Jaguars racedynastie en het eerste model voor veel toekomstige autolegendes, waaronder Stirling Moss en Phil Hill. Op verschillende niveaus zorgde Jaguars 'XK'-motor ervoor dat Jaguars XK 120 C-, C-Type- en D-Type-sportracers naar internationale racedominantie gingen, waaronder vijf Jaguar-overwinningen (1951, 1953, 1955-57) tijdens de 24 Hours of Le Mans
Volgens het Jaguar Heritage Trust-certificaat verliet deze linksgestuurde XK120 Coupé (een van de 2.484 gebouwde) de fabriek op 18 april 1952 als een persoonlijke exportlevering via City Motors, Oxford, met als eindbestemming de VS. Het originele kleurenschema was crème met een rood interieur. Er zijn twee voormalige eigenaren bekend: Jaguar Owners' Club-voorzitter Urs Schmid (1978-1988) en Rudolf Schnorf (1988-2015). De huidige verkoper heeft de XK overgenomen van de heer Schnorf. De auto is voorzien van nieuwe elektrische systemen en een nieuwe interieurbekleding (facturen...
Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/39292900