Miquel Torner de Semir (1938) - Pareja de damas con violín y flores

Bieden

Prijs:
Bieden
Hoogste bod:
Nog niet geboden
Sinds:
2 maanden
Gezien:
22 keer
Adverteerder:
Catawiki
Activiteit:
13 jaar actief op Marktnet
Bieden
Olie gelijmd aan boord
Onderste hoek gesigneerd


Miquel Torner de Semir werd geboren in 1938 van de vorige eeuw in het kasteel van Santa Pau, in La Garrotxa (Gerona), en is de laatste persoon die in leven is geboren in deze emblematische constructie omringd door vulkanen (hij woont momenteel in San Feliu de Guísols). . Dit feit markeert zijn facet als schilder. Een beschaafde man uit het oude Catalonië, hij heeft zich altijd aangetrokken gevoeld tot de middeleeuwen, de romaanse stijl van de Pyreneeën en de vroege gotiek. Het spoor van Italiaanse renaissancekunst, vooral Italiaanse Quattrocento-schilders - niet zoals Fra Angélico of Raphael - wordt gevoeld in veel vrouwenportretten van Torner de Semir, zoals die in kwestie. Juist in deze mix tussen oud en nieuw ligt de originaliteit van zijn werk. Wat hem het meest gevormd lijkt te hebben, is zijn kennis van romaans en gotiek. Zijn figuren die bij meerdere gelegenheden worden begrensd door een dikke donkere lijn, doen denken aan de gotische glas-in-loodramen, lichtgevend, mooi op zichzelf. Als leerling van de muralist en graveur Ricard Marlet leert hij wat voor hem het belangrijkst is, de discipline van het tekenen. Bij de meester Marlet kent hij het Catalaans modernisme en het nieuwe centisme. Hij studeerde aan de Sant Jordi School of Fine Arts in Barcelona en aan de San Fernando School in Madrid, waar hij het Prado Museum zal bezoeken en geïmpregneerd zal raken met Velázquez' schilderij, waarbij hij ervoor kiest om de menina's naar zijn smaak te reproduceren, met zijn eigen stijl, met tinten van levendige kleuren zoals roze en fosforescerend violet die geen twijfel laten bestaan over het hoogtepunt, de moderniteit en de vriendelijkheid van de kunstenaar. Als je goed observeert, kun je bovendien het gebruik van de collagetechniek door de kunstenaar vinden, die besluit een stuk stof, karton of zelfs een muziekpartituur in te bedden.

In Parijs begint hij zijn werk zoals hij zelf noemt "tussen oud en nieuw". Hij begon met het houden van individuele tentoonstellingen in Terrassa in 1968, later in andere Catalaanse steden en in Parijs (galerijen Espace en Boutique). Zijn werk begon met een mediterraan figuratisme, wat later leidde tot abstractie, om terug te keren naar een figuratie van een modern concept. Hij wordt, kortom, beschouwd als een van de belangrijkste exponenten van de mediterrane schilderkunst.

Al deze trends waren hem niet onbekend, aangezien hij in Barcelona de gelegenheid had gehad om de Dau al Set-groep te ontmoeten. In de Dau al Set-school ontmoet hij bekende artiesten als Tharrats, Muxart of Tapies. Zijn schilderij wordt gekenmerkt door het gebruik van levendige en rijke kleuren. Zijn werk kan worden gedefinieerd in een enkel woord LEVEN. Zo wordt het prachtige werk van deze Catalaanse schilder gekenmerkt door zijn rijke en kleurrijke pasta van grote levendigheid, die samen met de verschillende materialen die hij als drager gebruikt, ons het resultaat geeft van een expressionistisch schilderij van hoge chromatische kwaliteit en een uitgesproken persoonlijkheid, die de de kunstenaar als leraar.

De klassieker en het nieuwe versmelten tussen de borstel van Miquel Torner de Semir. De tijd lost op, hij vervaagt. De scheidslijn tussen verleden en heden wordt met zijn schilderijen, met zijn manier van tekenen op het doek, weggevaagd. Miquel bereikt wat maar weinigen eerder hebben bereikt: spreken over het verleden met de stem van het heden. Zijn stem: zijn schilderijen. Zijn methode: passie. Zijn prestatie: al zijn werk.

De Girona-schilder is beïnvloed door de Ouden, Giotto, de Italiaanse Renaissance en door de informele zoektocht van abstracte schilders. Dit alles is het uitgangspunt van zijn schilderij; hij geeft evenveel of meer om het vak dan om het concept, hij heeft geprobeerd een brugschilder te zijn tussen het verleden en het heden, maar staat ook open voor alles wat nieuw is, voor de constante zoektocht. Een interessant contrast in het werk van Miquel is de manier waarop hij mensen, plaatsen en situaties uit de oudheid presenteert, vastgelegd met moderne schildertechnieken. Deze beroemde Catalaanse schilder heeft de regels van de tijd weten te doorbreken. Zo direct is Miquel Torner de Semir in het definiëren van lijnen en vormen, dat het soms ongelooflijk is dat het werk een 2-dimensionaal canvas is, het lijkt op het eerste gezicht dat het schilderij eerder een optelsom van texturen is van een driedimensionale wereld.

Sommige van zijn werken hebben een prominent faubistisch accent, met een intens en expressief kleurenpalet, in tegenstelling tot de sereniteit en lege blik van de gezichten die de toeschouwer uitnodigen om de omgeving van het werk en denken van de kunstenaar te betreden. Torner de Semir heeft echter zijn eigen stijl gebaseerd op de eenvoud van de productie binnen een zeer goed gestructureerde compositie. De vrouwelijke figuren hebben de ontspannen vormen van religieuze kunst en drukken de rust van de geest uit. De figuur dient Semir om de orde en het ritme van het menselijk handelen terug te winnen.

Volgens Joan Lluís Montañé, uit Barcelona, lid van de International Association of Art Critics, is de prestigieuze Catalaanse schilder Torner de Semir, in zijn uitgebreide picturale werk, "geïnteresseerd in compositie en kleur, waarbij hij speciaal uitgewerkte creaties genereert, waarbij de afdruk vastberadenheid en het contrasterende kleurenpalet vallen op. Het toont figuren, landschappen en composities die een duidelijke oefening in picturaal academisme vertegenwoordigen waarin het geen afstand doet van een bepaalde formele en technische innovatie, dit alles binnen een onmiskenbaar stempel persoonlijk plastic.

De kunstcriticus Josep M. Cadena zegt over Semir: "De schilder markeert de silhouetten van de belangrijkste elementen van elke compositie met sterke en precieze lijnen en gebruikt eenvoudige en pure kleuren om gevoelens uit te drukken. Waar mogelijk maakt hij het schilderij in het schilderij . , en hij probeert nog steeds abstracte interpretaties en tekens in zijn achtergronden te plaatsen. Zo bereikt hij een positieve relatie tussen de verschillende vormen van artistieke expressie die hem motiveren en is zijn plastische taal veel rijker en aantrekkelijker. Hij heeft zijn eigen stijl die gebaseerd op de eenvoud van de realisatie binnen een zeer goed gestructureerde compositie. Zijn vrouwelijke figuren hebben vormen van religieuze kunst gepauzeerd en drukken de rust uit die de realisaties van de geest moeten gehoorzamen. De figuur dient hem om orde en ritme te vragen in het menselijk handelen, zijn schilderij is ethisch. Het communiceert gemakkelijk positieve sensaties bij degenen die het werk kennen".

Voor J.Llop S.: "De tekening, de fundamentele, sterke, precieze, scherpe streek, bepaalt de vorm, bakent ruimtes af in de doordachte composities die Torner de Semir ons presenteert. En dan komt het kijken op een andere manier, het fantasierijke, dromen komen die aansluiten bij de werkelijkheid die het beschrijft en kleden zich met een chromatiek die basiskleuren, zachte tinten combineert. Het is een persoonlijke stijl die de andere realiteit van het landschap, van de figuur, ontdekt. Interessant en aantrekkelijk werk dat de kijker en leidt langs het pad van de fantasierijke".

In overeenstemming met zijn visie op de primitieven, maakte hij zich niet al te veel zorgen over zijn sociale projectie naar zijn leraren, deze waren soms naamloos en ondanks het feit dat zijn werken zich in veel landen bevinden, heeft hij tentoongesteld in Europa, Amerika en Japan, het is moeilijk om een uitgebreide compilatie van je cv te maken. Momenteel exposeert hij permanent in de Arcadia Gallery in Madrid.

In 2003 werd hij gekozen door het Koninklijk Muntmuseum, zodat een van zijn werken op een postzegel zou worden gepubliceerd en zou deelnemen aan de tentoonstelling van de 25ste verjaardag van de Spaanse grondwet. Ondertussen heeft het Royal Mint Museum in Madrid een tentoonstelling van zijn werken georganiseerd.

De werken van Torner zijn tentoongesteld in een groot aantal Europese en Spaanse steden zoals: Parijs, Brussel, Frankfurt, Heidelberg, Straatsburg, Saint Paul de Vence, Dijon, Clermont-Ferrand, Barcelona, Gerona, Valencia, Sevilla, Pontevedra, Oviedo, enz. Laten we hieronder enkele van zijn belangrijkste tentoonstellingen van de Catalaanse kunstenaar bekijken:

BELANGRIJKSTE TENTOONSTELLINGEN
Vrienden van de Kunsten. Terrassa-Barcelona.

Galerij. Sabadell-Barcelona.

Vereniging van onafhankelijke kunstenaars. Parijs.

Groots paleis. Parijs.

Dan Art, Béiziers-Frankrijk.

Ruimte Galerij. Parijs-Beaubourg.

Lionsclub. Chartres Doyen - Frankrijk.

Eregast op de Cercle Espanyol-tentoonstelling. Dreux-Frankrijk.

Salon d'Automé. Clermont-Ferrant - Frankrijk.

Grand Prix la Famme en Imabonaire Jeanne Gatineau. Parijs.

Gabina kamer. Palamos-Girona.

Clará Room, Olot-Barcelona.

Culturele ruimte Francolí-Barcelona.

Galerie Boetiek. Parijs, Frankrijk.

De galerij van Hotel Meridien. Parijs.

L'Atelier. Platja d'Aro. Girona.

Ausstellungsraume der Mineralquelle Epitigen.Zwitserland.

Arcadia Gallery - Madrid.

Star Art Gallery Collectief Madrid.

Galerij 4 Kantons. Olot.Girona.

Galerij Catalonië-Barcelona.

Galerij Art 16. Olot. Girona.

Pedreguet Hedendaagse Kunstruimte. Gerona.

Da Vinci Art Gallery, Girona.

Galerie Ducs de Dijon.France.

Campo u Campo-galerij. België.

Galerij B.C.S. Straatsburg.Frankrijk.

Huis Arnoldus. Frankfurt am Main.Duitsland.

Haus Berlinghoff. Heidelberg.Duitsland.

Naumilenium. Barcelona.

Kunst uit de late eeuw. Barcelona.

Koninklijke Nautische Club van Sanxenxo. Pontevedra.

Picassomio.com Madrid.

Galeries d'Art Christian Dazy. Dijon-Megéve-Frankrijk.

Herdenkingstentoonstelling van de 25ste verjaardag van de Spaanse grondwet. Madrid.

Constanti Art Room, Reus. Kerstcollectief, 2009-Tarragona.

Omdat de lof beter is voor de toeschouwer zelf, gaan we de aanwezige artiesten opnoemen. Oordeel dan.

Schilders: Cerefino Olivé, Palau Ferré, Guerrero Llabería, Morató Aragonés, J. Soler, J. Queralt, Vicente Romero, Judith Jansá, Josep M. Munté, J. Roig, Abelló, Montesol, Agustina Sobrino, Roelán, Miquel Torner deSemir, De la Cruz, Joaquín Bolda, Ricardo Soler, Domingo Álvarez, Vives Fierro, María Dolors Trench, Joan Martí, Aguilar Moré, Rafael Romeo, Tito Figueras, Joan Colomer, Luis Bolivar en Marta Argentina.

Cervantes6-Oviedo Galerij.

Gezien het prachtige werk van de schilder, gekenmerkt door zijn rijke en levendige kleuren, heeft de Cervantes6-galerij in Oviedo zich aan hem overgegeven en hem gekozen voor zijn nieuwe tentoonstelling. De tentoonstelling werd ingehuldigd op 5 juni 2010, in Oviedo, bleef open tot 27 juni en daarin werden meer dan 20 werken van de auteur tentoongesteld.

In 2003 nam Miquel Torner deel aan de tentoonstelling van de XXV verjaardag van de Spaanse grondwet, bijeengeroepen door het Royal Mint Museum, een van zijn werken (73x60 cm harlekijnfiguur) werd gekozen om te worden gepubliceerd door de fabriek Nacional de Moneda y Timbre op een postzegel ter herdenking van de 25ste verjaardag van de Spaanse grondwet.

Meer informatie:
http://www.catawiki.nl

Advertentienummer: 94615558