Algemene informatie
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: 1932
Tellerstand: 1.934 km
Kleur: Blauw
Kenteken: DZ-65-42
Technische informatie
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Interieur
Interieur: Rood, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
*Lucenti Graham Period Indy 500 Race Car (1932) – Een volbloed Amerikaanse Indy racer*
Het is 1934, de motoren ronken, de tribunes van de Indianapolis Motor Speedway zijn gevuld met duizenden toeschouwers en de geur van olie en benzine hangt als een deken in de lucht. Daar, op de startgrid, staat de Lucenti Special, een lage, brute Indy-racer gebouwd door drie autodromers uit Pittsburgh. Een auto die toen al geschiedenis vertelde.
En het mooiste? Dit is geen vergeten relikwie. Deze Lucenti Graham is volledig gerestaureerd en in absolute topstaat, precies zoals hij in 1934 over de finishlijn kwam, als tiende op de Indy 500!
Als dit geen tijdmachine is, dan weten we het ook niet meer. Een auto die historisch gezien een periode vastlegt waarin liefhebbers met beperkte middelen de strijd aangingen tegen de groten van de autosport. Mensen die gepusht werden om tot het uiterste te gaan. Een auto die op de brullende tribunes van Indianapolis heeft gestaan, door de handen van vergeten coureurs is gegaan en uiteindelijk, na een ongelooflijke reis, is teruggebracht naar zijn gloriedagen. We zijn helemaal fan van deze Lucenti! Een fantastische racer die een echte liefhebber verdient.
*Indy 500 in de jaren 30: De ‘Junk Formula’*
De jaren 30 waren geen makkelijke tijden voor de autosport. De Grote Depressie sloeg hard toe en de peperdure raceauto’s van merken als Miller en Duesenberg werden onbetaalbaar. Maar de Indianapolis 500 moest doorgaan, dus werd er een noodoplossing bedacht: de ‘Junk Formula’.
Van 1930 tot 1935 mochten teams relatief betaalbare specials bouwen op basis van bestaande personenauto’s. Het resultaat? Pure creativiteit en geniale techniek, met racers die uit eigen garages kwamen in plaats van grote fabrieken. En dat is precies waar deze Lucenti Graham in beeld komt.
*Een racer gebouwd door autoliefhebbers met Grand Prix ambities*
In 1932 sloegen drie autoliefhebbers uit Pittsburgh, Pennsylvania de handen ineen: Angelo Lucenti, Roy Painter en John Saunders. Hun plan? Een eigen Indianapolis 500-racer bouwen, met een Graham Blue Streak Eight als basis.
Wat maakte deze Lucenti zo bijzonder?
- 265 cubic inch (4.3 liter) L-head achtcilindermotor – Een krachtbron met grotere kleppen en een op maat gemaakte inlaat met vier Winfield Model SR-carburateurs.
- Lage en aerodynamische carrosserie. Dankzij het unieke banjo-frame, waardoor de achteras door het chassis kon lopen en het zwaartepunt ultralaag lag.
- Handgemaakte racewagen. Gebouwd door liefhebbers, bestemd voor Amerika’s grootste race-evenement.
De auto, gedoopt tot de ‘Lupasa Special’ (een combinatie van de eerste letters van de achternamen van de bouwers), probeerde zich in 1932 te kwalificeren voor de Indy 500, maar haalde het nét niet. Ook...
Meer informatie:
http://www.gallery-aaldering.com