ADELAIDE SALLES-WAGNER
(Dresden, 1824 - Parijs, 1890)
Het Bretonse Meisje Bidden
Olieverf op doek, cm. 130x97
gesigneerd 'A. SALLES WAGNER' rechtsonder
Framemaat, cm. 151 x 117 x 6 ca.
OPMERKINGEN: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermidiart-collectie. Deze afbeelding is opgenomen in het boek "Women Painters of the World, from the time of Caterina Vigri, 1413–1463, to Rosa Bonheur and the present day", samengesteld en bewerkt door Walter Shaw Sparrow. Gesigneerd rechtsonder. Certificaat van Garantie en Wettige Oorsprong. Werk met vergulde en zwartgelakte lijst (defecten):
Zeer waardevol werk voor artistieke en economische waarde, van een geldige kunstenaar, dat een Bretons meisje illustreert dat bidt. Het werk, rechtsonder gesigneerd, door de schilder Adelaïde Salles-Wagner (Dresden, 1824 - Parijs, 1890) actief in de 19e eeuw, illustreert een episode waarvan de hoofdrolspelers een Bretons meisje op haar knieën zijn met een rozenkrans in haar hand, in de daad van het bidden van de Maria Rozenkrans. De scène ziet de houding van het meisje als de hoofdrolspeler, gekleed in een goed op maat gemaakte jurk, in een grote kamer - waarschijnlijk een kerk - met marmeren zuilen en muren. Met evenveel minachting katalyseert het gezicht, ondanks zijn blik naar beneden gericht naar de rozenkrans, de aandacht van de toeschouwer, vasthoudend aan de precieze canons van de schilderkunst uit die tijd, hier afgebeeld in gebed met een serene en vredige houding.
Vanuit stilistisch oogpunt vertegenwoordigt het doek in kwestie een diepe expressie-intensiteit die, naast het impressionistische karakter, door de versmelting van de chromatische massa's met snelle en levendige penseelstreken. De figuren van dit schilderij dat beïnvloed is door het impressionisme maar dat ook afziet van een geheel subjectief genoegen voor dat verleden dat herinnert aan de zeventiende-eeuwse schilderkunst zoals Rembrandt.
Deze afbeelding is opgenomen in het boek "Women Painters of the World, from the time of Caterina Vigri, 1413-1463, to Rosa Bonheur and the present day", samengesteld en bewerkt door Walter Shaw Sparrow, met een overzicht van belangrijke vrouwelijke schilders. tot 1905, het jaar van publicatie. Het doel van het boek was om de bewering te weerleggen dat "de prestaties van vrouwelijke schilders tweederangs waren". Het boek bevat meer dan 300 afbeeldingen van schilderijen van meer dan 200 schilders (zoals de onze), de meesten geboren in de 19e eeuw en winnaars van medailles op verschillende internationale tentoonstellingen. Het boek is een handig naslagwerk voor iedereen die laat 19e-eeuwse vrouwenkunst bestudeert.
Adelheid Wagner of Adelaïde Salles-Wagner (1825-1890) was een Duitse schilder actief in Frankrijk. Ze was een leerling van Claude Jacquand in Lyon en Joseph Bernhardt in München of Parijs. Geboren in 1825 in Dresden, is ze de oudste van twee zussen, beiden bekende schilders. Zijn achternaam is Wagner. Zijn zus Elise, die Madame Puyroche werd, begon met bloemen schilderen. Adelheid bestudeerde de figuur, eerst aan de Academie van Dresden en daarna bij Jacquand en Cogniet in Parijs. Daar ontmoette ze en huwde ze de bekende kunstenaar Jules Salles [Jules Salles-Wagner (1814-1898)], een inwoner van Nîmes en een leerling van Paul Delaroche. Salles-Wagner behaalde zijn eerste successen met portretten, in olieverf en pastels, en produceerde vervolgens een reeks mythologische en religieuze beelden van zeldzame waarde. Ze trouwde met de schilder Jules Salles van Nîmes. Ze staat bekend om portretten en genrestukken van kinderen.
De originele picturale ductus van dit werk wordt gekenmerkt door een opmerkelijk uitvoerend niveau, wat een bekwaam schilder verraadt die de kenmerken van de stijl van het werk met grote vaardigheid wist weer te geven.
Het doek verkeert qua staat van bewaring in een goede staat van bewaring. Het picturale oppervlak heeft een patina. Grote restauraties merken we in Woods licht niet op. In zonlicht is een craquelé zichtbaar ten opzichte van de tijd. Het schilderij - van goede picturale kwaliteit - is zeer interessant, zowel vanwege de iconografische setting als vanwege de opstelling van de kleuren, synoniem voor een kunstenaar met een grote interpretatieve kwaliteit. De afmetingen van het canvas zijn cm. 130 x 97. Het schilderij wordt verfraaid door de goed gemaakte lijst in verguld en zwart gelakt hout (afmetingen ca. 151 x 117 x 6 cm, kleine gebreken). "De lijst die op de bovenstaande foto's wordt weergegeven, is door de verkoper of een derde aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten verstrekt, zodat deze klaar is om tentoon te stellen zodra deze aankomt. De lijst wordt meegeleverd als een geschenk en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt elke mogelijke schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet geaccepteerd als een geldige reden om een claim in te dienen of om annulering van de bestelling te verzoeken."
HERKOMST: Coll. Siciliaans particulier
PUBLICATIE:
Deze afbeelding is opgenomen in het boek "Women Painters of the World, from the time of Caterina Vigri, 1413-1463, to Rosa Bonheur and the present day", samengesteld en bewerkt door Walter Shaw Sparrow;
DE MYTHEN EN HET GRONDGEBIED op Sicilië met duizend culturen. ONBEWERKTE QUADRERIA algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mythen en het territorium", Editore Lab_04, Marsala, 2023.
We garanderen ook een zorgvuldige verpakking met een externe houten kist en interne noppenfolie / karton / polystyreen (verpakkingskosten ongeveer € 150,00) en aangetekende verzending (€ 100,00 Italië). Voor export is het werk onderworpen aan een aanvraag voor een Certificaat van Vrij verkeer (Europese Gemeenschap) of een Certificaat van Export (Extracommunautair Transport), bij het exportkantoor (Superintendency of the Territorium) met opgave van tijden en kosten ( € 450 /€ 1.000, alles inclusief: verzending, verpakking en wat export).
De verzending kan om logistieke en administratieve redenen enkele dagen/weken vertraging oplopen.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl