ANTONIO CIFRONDI [Toegeschreven aan]
(Clusone, 1656 - Brescia, 1730)
Kaartspelers
Olieverf op doek, cm. 38,5 x 44
Framemaat cm. 45x51x4 ca.
OPMERKINGEN: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermidiart-collectie. Certificaat van wettige oorsprong. Werk met bewerkte en vergulde lijst (gebreken):
Het schilderij, ongepubliceerd en afkomstig van de markt met de toeschrijving aan Antonio Cifrondi (Clusone, 1656 - Brescia, 1730), illustreert een scène uit het dagelijks leven met kaartspelers. Dit verhaal was al wijdverbreid in de werken van Caravaggio en zijn volgelingen in Rome van 1600 tot de eerste helft van dezelfde eeuw.
Het schilderij wordt hier in feite weergegeven met een achtergrond waaruit de figuren tevoorschijn komen, gemaakt met deugdzame en levendige penseelstreken, vol stuwkracht en vol met een rigoureus licht dat de figuren doordringt. De picturale kenmerken van zijn werken bestaan in feite uit een diffuse helderheid en een clair-obscurcontrast in de figuur-grondrelatie, zoals in het geval van ons canvas. Hoewel aangetast door kleine restauraties en oxidatie, toont het doek nog steeds zijn expressieve kwaliteit, met een Caravaggesque en naturalistisch karakter, maar met bijzondere aandacht voor de nieuwe achttiende-eeuwse smaak, zoals in de werken van Cifrondi. Actief tussen Bergamo en Brescia tussen de zeventiende en achttiende eeuw, wordt Antonio Cifrondi (Clusone 1656 - Brescia 1730), een tijdgenoot van Fra 'Galgario (1655-1747) en een beetje ouder dan Giacomo Ceruti bekend als Pitocchetto (1689-1767), herinnerd door de bronnen als een productief kunstenaar en met een uitzonderlijke snelheid van uitvoering. In zijn lange carrière heeft hij zelfs een indrukwekkende hoeveelheid werken geproduceerd (meer dan vierhonderd waaronder altaarstukken, frescocycli, portretten, scènes uit het dagelijks leven) die grotendeels nog bewaard zijn gebleven in de kerken en paleizen van de regio Bergamo en Brescia. Eigenaar van een goed georganiseerde winkel, gedurende enkele decennia was hij een van de heersers van de lokale kunstmarkt. Volgens Francesco Maria Tassi, zijn eerste biograaf (1793), ging Cifrondi in de leer bij een onbekende lokale schilder, een zekere Del Negro, voordat hij naar Bologna ging om zich te perfectioneren in de werkplaats van de beroemde Marcantonio Franceschini. In 1679, op drieëntwintigjarige leeftijd, maakte Antonio een gedocumenteerde reis naar Rome voor de canonieke "trainingsreis". Ook in de achttiende-eeuwse bronnen wordt verwezen naar (ongedocumenteerde) verblijven in Turijn en Frankrijk. In 1686-1687 was hij zeker werkzaam in Clusone. In de jaren tussen de zeventiende en achttiende eeuw was hij onder meer betrokken in de parochiekerk van Cenate San Leone (De ontmoeting van Leo de Grote en Attila, 1693), in Cerete Basso (schilderijen van de apsis in de parochiekerk 1695 -96) en in Sant 'Alessandro della Croce in Bergamo, waar hij het grote doek schilderde met het martelaarschap van de titulaire heilige (1698). Over het algemeen zijn zijn werken, vooral als ze gericht zijn aan een perifere klant of met minder beschikbaarheid, summier en repetitief; vice versa bij de meest prestigieuze gelegenheden zijn ze in staat om goede verhalende vaardigheden, compositorische intelligentie en een tot virtuositeit neigende picturale techniek tot uitdrukking te brengen. De stijl van de schilder wordt namelijk gekenmerkt door dartelende en cursieve penseelstreken, door mengsels van vloeibaar beeldmateriaal en door heldere en heldere kleuren met een al achttiende-eeuwse smaak. [...]
Het schilderij lijkt - op het eerste gezicht - geïnspireerd op de beroemde werken van Michelangelo, maar in werkelijkheid illustreert de scène een rustige vertelling van het dagelijks leven, samengesteld uit vier soldatenvrienden tijdens hun pauze uit het militaire kamp, zoals blijkt uit de aanwezigheid - op de achtergrond - van wapens.
Het schilderij - van goede picturale kwaliteit - is erg interessant, zowel vanwege de iconografische lay-out als vanwege de toepassing van de kleuren, synoniem voor een kunstenaar met een grote interpretatieve kwaliteit, dus interessant voor verder inzicht in attributieonderzoeken.
Wat betreft de staat van bewaring, het doek is in redelijk goede algemene staat gezien de tijd van het schilderij, het picturale oppervlak is in patina. We kunnen - in het licht van Wood - enkele verspreide restauraties en wat lichte onthulling en oxidatie van het beeldoppervlak zien, maar niets echt relevants. Er zijn geen conserveringsproblemen en het originele doek heeft een oude relining, die geen interventies lijkt te vereisen. In zonlicht is een craquelé zichtbaar ten opzichte van de tijd. Het frame is mogelijk vervangen ten tijde van de relining. De afmetingen van het doek zijn cm. 38.5 x 44. Het werk is ingelijst in een kleine vergulde en bewerkte lijst van goed vakmanschap, en wordt daarom verkocht met de lijst (de afmetingen van de lijst zijn ca. 45 x 51 x 4 cm, gebreken). "De lijst die op de bovenstaande foto's wordt getoond, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten geleverd, zodat deze klaar is om te worden weergegeven zodra deze binnenkomt. De lijst wordt meegeleverd door hoffelijkheid en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt eventuele schade aan het frame die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet geaccepteerd als een geldige reden om een claim in te dienen of om annulering van de bestelling te verzoeken. "
Herkomst: Coll. privaat
Publicatie:
Niet uitgebracht;
De mythen en het territorium op Sicilië met duizend culturen. ONBEWERKTE QUADRERIA algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mythen en het territorium", Editore Lab_04, Marsala, (in druk 2022).
We garanderen ook nauwkeurige noppenfolie / karton / polystyreen verpakking (verpakkingskosten ongeveer € 40,00) en verzending met tracking (€ 40,00 Italië). Voor export is het werk onderworpen aan een aanvraag voor een Certificaat van vrij verkeer (Europese Gemeenschap) of Exportcertificaat (Extracommunautair vervoer), bij het exportkantoor (Toezicht van het gebied) met de tijden en gemaakte kosten ( € 200 / € 700, alles inbegrepen: verzending, verpakking in houten kist en bijzondere export).
De verzending kan om logistieke en administratieve redenen enkele dagen/weken vertraging oplopen.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl