Kunstenaar: Auguste Roubille (1872-1955)
Titel: Leguaan
Techniek en ondersteuning: Inkt op papier gelamineerd op gekleurd papier
Bijzonderheden van het werk: Originele tekening gesigneerd door de kunstenaar linksonder
Afmetingen: 11cm x 18cm
Conditie: Goed
Provenance: Atelier Roubille, op de factuur rust de verantwoordelijkheid van de galerie wat betreft de authenticiteit van het werk.
Waarom Bertrand van de kunstenaar houdt: Auguste Roubille is een schilder-illustrator met wie ik graag de Belle Époque (1890-1914) en het interbellum verkent. Ik hou van die zoete melancholie waarin de kunstenaar ons soms onderdompelt met zijn symbolistische kleuren. Ik waardeer vooral zijn landschappen, waarvan de sfeer me aan Edward Hooper doet denken.
Waarom Nathan van de kunstenaar houdt: voor mij is Auguste Roubille een perfect voorbeeld van de missie van WD Art Gallery om onze passie voor ontdekking te delen. Ik had nog nooit van Roubille gehoord, maar terwijl we bezig waren zijn briljante carrière te ontdekken, realiseerde ik me wat een belangrijke kunstenaar hij is: een avant-gardistische satiricus, een art nouveau-schilder bij uitstek, een politieke aanhanger van de anarchisten van het einde van de 19e eeuw, een futuristische illustrator voor Werner-motorreclames… En dat alles met een scherp oog en een buitengewone tekenkwaliteit.
Commentaar van de kenner: Net als Alphonse MUCHA, Henri de TOULOUSE LAUTREC of Théophile STEILEN is Auguste Jean-Baptiste ROUBILLE een begenadigd en veelzijdig kunstenaar. Als avant-gardekunstenaar was hij een van de pioniers van de art nouveau die in de jaren 1890 in opstand kwam tegen de formaliteiten en beperkingen van de academische schilderkunst. Zoals veel getalenteerde kunstenaars uit de Belle Epoque droeg hij als illustrator bij aan de grote culturele omwentelingen. Het waren de illustrator-schilders als Felix VALLOTON, Pierre BONNARD, Henri de TOULOUSE LAUTREC en natuurlijk Auguste ROUBILLE die als eersten symbolen en synthese gebruikten om hun anti-academisme te tonen maar ook om te ontsnappen aan de realiteit van een tijdperk waarin de technische de vooruitgang gevierd tijdens de wereldtentoonstellingen van 1889 en 1900 is oogverblindend. Deze kunstenaars zullen echte durf tonen door de vormen te vereenvoudigen en vlakke kleuren te gebruiken met soms gewelddadige contrasten. Ze zullen in hun werken ook een echte gevoeligheid tonen en zo uitvergroten wat er achter de schijn schuilgaat. Kunsthistorici zien dan ook in deze illustratoren de voorlopers van het symbolisme, van de Nabis maar ook van het Japonisme. Ondanks het succes van zijn aquarellen en gouaches op de Salon des Indépendants, zal Auguste Roubille het grootste deel van zijn artistieke productie voor zichzelf houden, wat niet gekoppeld is aan zijn werk als illustrator (voornamelijk karikaturen en satires). Hierdoor kunnen we u vandaag honderd werken uit zijn persoonlijke collectie aanbieden, wat voor ons een echte ontdekking is die we graag willen delen. Zijn werken zijn doordrenkt met een ongelooflijke gevoeligheid (vooral zijn stads- en plattelandslandschappen). Zijn aquarellen over fauna en flora zijn ongelooflijk realistisch en tonen de kwaliteit van de tekenaar. Wat betreft karikatuur en satire, de kunstenaar blinkt uit op dit gebied dat al zijn energie zal absorberen en dat hem beroemd zal maken. Auguste Roubille is een getuige van zijn tijd, hij zal het leven tekenen tijdens de Belle Epoque en het interbellum met zijn elegante vrouwen, zijn minnaars en zijn auto's. Achtereenvolgens beïnvloed door de stromingen Art Nouveau en Art Deco, zal de kunstenaar ook enkele decoratieprojecten tekenen.
Biografie: Auguste Roubille is schilder, tekenaar en affichekunstenaar. Als getalenteerde illustrator blonk hij gedurende zijn hele carrière vooral uit in karikaturen en satire. Hij begon als perscartoonist voor de Courrier français en de Temps nouvelles in 1897. Hij signeerde A. Roubille ofwel met een monogram in de vorm van een gezicht gevormd uit de letters A en R ofwel gewoon met de letters AR. Hij levert bijdragen aan de meeste humoristische kranten (hij zal ook de affiche zijn voor de humoristenlounge): Le Rire, Le Sourire, Le cri de Paris, Cocorico, La Baïonnette Le Canard sauvage, L'assiette au beurre. Hij zal alle covers van het satirische tijdschrift Fantasio vertolken. Als decorateur schilderde hij met name de fries van het Maison du rire op de Wereldtentoonstelling van 1900 en een reeks panelen voor het café d'Harcourt (rue Champollion), evenals meubels. Onder zijn affiches bevinden zich Demaria frères Cameras, La Motocyclette, Werner, Spratt's, Patent, High, Life, Tailor, Le Bourgeon, Scala en bombe!, Au Smart Carmen, La Maison du Rire`... Ten slotte illustreert hij boeken zoals: Écho et Narcisse door Paul Feuillâtre, L'Esprit français door Jules Renard met Ricardo Florès, Grandgoujon door René Benjamin, La Bataille door Claude Farrère (Fayard, The Book of Tomorrow, 1925), La chastelaine door Vergi (uitgegeven door Leon Pichon in 1920) .
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl