ONBEKENDE 19E EEUW
In de wegen van ANDREA SCACCIATI (Florence, 1642 - 1710)
Stilleven, stilleven met vaas met bloemen
Olieverf op doek, cm. 75 x 100 – niet gesigneerd
Framemaat, cm. 100 x 121 x 5 ongeveer.
OPMERKINGEN: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermidiart-collectie. Ongesigneerd werk. Certificaat van Garantie en Wettige Oorsprong. Ongesigneerd werk. Werk met eeuwenoude (?) vergulde en zwartgelakte lijst in ladekaststijl (defecten):
Het hier voorgestelde werk - het tweede paar, waarvan er al één is verkocht - toont een elegante keramische vaas versierd met plantmotieven, gevuld met een bont boeket bloemen in levendige kleuren en elegant met elkaar gecombineerd; in het boeket zitten tulpen, anemonen, narcissen, boterbloemen en hyacinten, evenals andere meer ongebruikelijke botanische soorten. In feite toont het werk, in een goede staat van leesbaarheid, een klassieker van de iconografie van de jaren 1600, 1800 en 1800, waar het een zeer wijdverspreid en beproefd schema opneemt, die van de "Nature Morte" samengesteld uit boeketten bloemen .
Tot nu toe een ongepubliceerd en anoniem werk, deze triomfantelijke bloemenvaas draagt een compositie en een dispositiestructuur vergelijkbaar met de wijdverbreide modellen in de schilderkunst die werden gebruikt door Toscaanse natuurminnende kunstenaars tussen het einde van de 17e en het eerste doel van de 18e eeuw, om om vervolgens in de negentiende eeuw – zoals in het geval van onze schilderkunst – tot op de dag van vandaag door andere talentvolle opvolgers te worden overgenomen.
In het rijke en gevarieerde Florentijnse laatbarokke artistieke panorama behoort een interessante, zij het niet prominente, positie tot het picturale genre van stillevens, in het bijzonder tot bloemcomposities. De onbetwiste hoofdrolspelers in deze picturale sector waren Bartolomeo Bimbi en Andrea Scacciati. De compositorische kenmerken van deze elegante vaas met bloemen roepen in feite de resultaten op van de Florentijnse schilder Andrea Scacciati (Florence, 1642 - 1710).
Voor de grote collectie werken van Andrea Scacciati, een kunstenaar die zich vooral richtte op een zeer originele stilistische unie tussen de Romeinse bloemenvoorstellingen van Mario de' Fiori en zijn kring en de Vlaams-Nederlandse natuurschilderkunst, kan men voorzichtig een vergelijking maken met sommige werken van buitengewoon belang, opmerkelijk vanwege de uitstekende uitvoerende vaardigheid, de beschrijvende levendigheid en de levendige selectie van kleuren, vaak rijk aan briljante minerale verlichting.
Al in de jaren 1660 veroorzaakte Scacciati een intense picturale activiteit, vooral op het gebied van stillevens, zoals bevestigd door de biograaf-schilder Giovan Camillo Sagrestani, die zich herinnert hoe Andrea was aangemoedigd door de meester Lorenzo Lippi "om alle kwaliteiten di fiori te bestuderen". ” zozeer dat hij al snel de beste schilder in Florence in deze sector werd, veel gevraagd door zowel de Florentijnse adel als door de Medici-familie, in het bijzonder door de Groothertogin Vittoria della Rovere die hem hoog in het vaandel had staan.
In 1764 werd informatie over het leven van Scacciati opgenomen in de artistieke biografieën van Orazio Marrini, die enthousiast sprak over zijn bloemencomposities die hij had gemaakt "met bewonderenswaardige kracht gecombineerd met een verbazingwekkende waarheid en een zeer levendig vuur" en hoe hij in staat was "met wonderbaarlijke imitatie om vertegenwoordigen de speelse en vage producten van de natuur” (O. Marrini, Serie portretten van beroemde schilders geschilderd door zijn eigen hand naar aanleiding van degene die al is gepubliceerd in het Florentijns Museum bestaande onder de abt Antonio Pazzi met korte informatie over hen, Florence 1765- 1766 , I, II, 1766, blz. III).
Het werk, waarin de meest typische bloemen uit het repertoire van de kunstenaar voorkomen, zoals de rode en gevlekte tulpen met gekartelde bloembladen die lijken op vuurtongen en de vallende boules de neige met verraderlijke kronkelige stengels, vertoont typologische kenmerken die perfect vergelijkbaar zijn met de andere stukken van de serie, ook duidelijk zichtbaar in de gewone donkere achtergrond, waar de kostbare keramische vaas en de stelen naar de voorgrond treden met onverwachte picturale kracht en een groot barok uiterlijk vertoon. Als je naar de bloemen kijkt, kun je in feite verschillende soorten kruidnagel herkennen, beschreven met zorgvuldige botanische gevoeligheid dankzij de rijke mengsels en tinten (Bibbl. S. Bellese, in Studies on painting and sculpture of the '600 - '700 in Florence , 2013).
Het schilderij wordt verfraaid door een eeuwenoude lijst (19e eeuw?) in verguld en gelakt hout in ladekaststijl, een integraal onderdeel van het werk, zowel qua artistieke als economische waarde (ongeveer € 500/800).
Wat betreft de staat van instandhouding, heeft het werk een oude voering. De picturale film lijkt te zijn onthuld met waarschijnlijke remakes en verarming van de kwaliteit van het werk zelf. De verschillen in tinten zijn duidelijk te zien in het licht van Wood, vooral op de achtergrond. Er zijn geen problemen van conservatieve aard en het doek lijkt geen enkele ingreep nodig te hebben. In zonlicht is een fijne craquelé zichtbaar in relatie tot de periode. De afmetingen van het canvas zijn cm. 75 x 100. Wat de lijst betreft, deze heeft echter een patina en er zijn enkele gebreken, zoals vallen en slijtage door de tijd. De afmetingen van de lijst zijn cm. 100 x 121 x 5 ca., (aanwezigheid van gebreken).
Herkomst: Coll. privaat
Publicatie:
Niet uitgebracht;
De mythen en het territorium op Sicilië met duizend culturen. ONBEWERKTE QUADRERIA algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mythen en het territorium", Editore Lab_04, Marsala, 2022.
We garanderen ook een zorgvuldige verpakking met een externe houten kist en interne noppenfolie/karton/polystyreen (verpakkingskosten ongeveer € 100,00) en aangetekende verzending (€ 100,00 Italië). Voor export is het werk onderworpen aan een aanvraag voor een Certificaat van Vrij verkeer (Europese Gemeenschap) of een Certificaat van Export (Extracommunautair Transport), bij het exportkantoor (Superintendency of the Territorium) met opgave van tijden en kosten (€ 400 /€900, alles inbegrepen: verzending, verpakking en wat export).
De verzending kan om logistieke en administratieve redenen enkele dagen/weken vertraging oplopen.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl