Scuola Italiana, XX - Nei modi di Guardi - La Punta della Dogana

Bieden

Prijs:
Bieden
Hoogste bod:
Nog niet geboden
Sinds:
3 maanden+
Gezien:
8 keer
Adverteerder:
Catawiki
Activiteit:
13 jaar actief op Marktnet
Bieden
ITALIAANSE SCHILDER VAN DE 20E EEUW
Op de manier van FRANCESCO GUARDI (Venetië, 1712 - 1793)
De Punta della Dogana
Olieverf op linnen doek, cm. 61,2 x 91,6 - Niet gesigneerd
Afmeting met lijst, cm. 76 x 106 x 6 ca.

OPMERKINGEN: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermidiart-collectie. Ongesigneerd werk. Certificaat van garantie en wettige oorsprong. Werk met vergulde lijst (gebreken):

Prachtig schilderij in antieke stijl, olieverf op doek, voorstellende een prachtig uitzicht met La Punta della Dogana in Venetië. Het werk, toe te schrijven aan een kunstenaar die actief was in de twintigste eeuw en duidelijk beïnvloed door de stilistische en compositorische voorbeelden van Francesco Guardi, lijkt prachtig uitgevoerd en van goede kwaliteit en is een zeer interessante getuigenis van het oude Venetië, geportretteerd vanuit een van de beroemdste uitzichten van de stad. In de negentiende en twintigste eeuw probeerden enkele anonieme schilders de kunst van het 'kopiëren' van de grote meesters uit het verleden. Een daarvan was Canaletto, gevolgd door zijn neef Bernardo & Francesco Bellotto, Michele Marieschi en Francesco Guardi, ook al blijft zijn fotografisch schilderij - van de meester Canaletto - onnavolgbaar. De schilder die dit werk uitvoerde, wilde duidelijk niet verwijzen naar de techniek van de meester, maar hij slaagde er met talent in om dit beroemde uitzicht op Venetië te schilderen, waardoor we het herontdekken in een van de prachtige dageraad op de lagune. Het prachtige panoramische uitzicht op het kanaal, genomen vanuit een gezichtspunt bij de ingang van het Arsenaal van Venetië, was een onderwerp gemaakt door Antonio Canal bekend als Canaletto (Venetië 1697 - 1768), om later door andere getalenteerde opvolgers te worden overgenomen - waaronder die Francesco Guardi - tot vandaag.
Deze afbeelding verwijst naar het origineel - met varianten - La Punta della Dogana (olieverf op doek, 1780-1782, Wallace Collection, Londen). De boten en de personages veranderen soms, en dat geldt ook voor het standpunt dat met de optische camera is vastgelegd. Het resultaat is echter altijd buitengewoon en perfect.
Terugkerend naar ons schilderij, laten we ons concentreren op de details. De ruimte wordt gemarkeerd door de lucht, het water en het wonder van Venetië, gefixeerd als in een high-definition beeld waarin geen detail ons ontgaat. Het blauw van de lagune weerspiegeld in de lucht, de boten dichtbij en ver weg, het gebabbel van de mensen op de gondels. Het tafereel wordt met bijzondere aandacht vertegenwoordigd door de verhogingen van het douanekantoor en de basiliek van Santa Maria della Salute, met de parade van de gevels van de Venetiaanse paleizen, die harmonieus de lagune aan de zijkanten volgt. Aan het blauwe firmament bewegen de lichtgevende wolken zich in evenwijdige lijnen diagonaal van linksboven naar rechts. De mensen die in de gondels handelen, worden levendig weergegeven, deels in verhalende poses. De achttiende-eeuwse kledingstukken van de mensen zijn allemaal pastel of grijsbruin: Venetië doet niet mee aan de vrolijke polychromie van de kleding van Parijs en Londen. Zelfs de gondels zijn voor het grootste deel strikt helemaal zwart. De lange schaduwen en de zon die de kust verlicht, doen ons begrijpen dat het tafereel naar de stad staart op een levendige en moeizame dag van onrust. Het licht - waarschijnlijk in de ochtend - accentueert de architectonische details van het douanekantoor en de basiliek, tot aan de zeventiende-achttiende-eeuwse paleizen die in de verte te zien zijn. Het canvas is een momentopname van het leven en het dagelijks leven dat ons doet begrijpen hoe weinig Venetië is veranderd in meer dan driehonderd jaar, vanuit architectonisch oogpunt. Maar er is meer: in dit, zoals in veel andere werken van de grote meesters van de achttiende eeuw, hebben we het gevoel van de temperatuur van de lucht, van de vochtigheidsgraad, van de lichte bries die deze lucht beweegt. Allemaal sensaties die geen moderne fotografie ons kan geven.
Het hier beschouwde schilderij wordt gekenmerkt door een bijna identieke perspectiefsetting - met variaties - als die van de museumversies. De overeenkomsten strekken zich uit tot de boten, de figuren en de algemene chromatische affiniteit, ondanks de verschillende afmetingen. Het uitzicht, gekenmerkt door een goed uitvoerend niveau, is toe te schrijven aan een valide hedendaagse kunstenaar die de grote landschapsschilders uit het verleden ziet en imiteert, in het bijzonder Francesco Guardi - actief tegen het einde van de vorige eeuw (na de tweede helft van de twintigste eeuw) - die met grote vaardigheid de kenmerken van de stijl en sfeer van het in musea en belangrijke collecties bewaard gebleven uitzicht kan overbrengen, met zijn eigen interpretatieve persoonlijkheid.
De bekende Venetiaanse kunstenaar is in feite terug te voeren op de illustratieve uitvinding, de vrije en levendige weergave van de spikkels, de losse chromatische toepassing, zelfs bij het creëren van de brede luchten gegroefd door wolken: alle aspecten die herinneren aan precieze guardesque stijlen.
Wat betreft de staat van bewaring is het doek in redelijk goede algemene staat, het beschilderde oppervlak heeft een patina. In het licht van Wood is er geen merkbare aanwezigheid van restauraties of onthulling van het picturale oppervlak. Er zijn geen conservatieve problemen en dringende interventies lijken niet nodig. In zonlicht is een fijne craquelé zichtbaar. De afmetingen van het linnen canvas zijn cm. 61,2 x 91,6. De schoonheid van het doek wordt benadrukt door een vergulde lijst die perfect opgaat in een zeer effectief geheel (de afmetingen van de lijst zijn ca. 76 x 106 x 6 cm, gebreken). "De lijst die op de bovenstaande foto's wordt getoond, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten geleverd, zodat deze klaar is om te worden weergegeven zodra deze binnenkomt. De lijst wordt standaard meegeleverd van titel. hoffelijkheid en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt eventuele schade aan het frame die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet geaccepteerd als een geldige reden om een claim in te dienen of om annulering van de bestelling te verzoeken. "

Herkomst: Coll. privaat

Publicatie:
 Niet uitgebracht;
 De mythen en het territorium op Sicilië met duizend culturen. ONBEWERKTE QUADRERIA algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mythen en het territorium", Editore Lab_04, Marsala, 2022.

We garanderen ook een nauwkeurige verpakking met externe houten kist en noppenfolie / karton / interne polystyreen (verpakkingskosten ongeveer € 100,00) en aangetekende verzending (€ 100,00 Italië). Voor export is het werk onderworpen aan een aanvraag voor een Certificaat van vrij verkeer (Europese Gemeenschap) of Exportcertificaat (Extracommunautair vervoer), bij het exportkantoor (Toezicht van het gebied) met de tijden en gemaakte kosten ( € 300 / € 800, alles inbegrepen: verzending, verpakking en bijzondere export).
De verzending kan om logistieke en administratieve redenen enkele dagen/weken vertraging oplopen.

Meer informatie:
http://www.catawiki.nl

Advertentienummer: 94615966