Scuola Veneta, XIX/XX - Cannaragio dal ponte dei tre archi a palazzo Surian Bellotto

Bieden

Prijs:
Bieden
Hoogste bod:
Nog niet geboden
Sinds:
3 maanden+
Gezien:
12 keer
Adverteerder:
Catawiki
Activiteit:
13 jaar actief op Marktnet
Bieden
VENETO SCHILDER VAN DE XIX / XX EEUW
(actief tussen eind 1800 en begin 1900)
Cannaregio vanaf de brug van de drie bogen naar Palazzo Surian Bellotto
Olieverf op doek, cm. 90,2 x 119,2 - niet ondertekend
Afmeting met lijst, cm. 105 x 136 x 6 ca.


OPMERKINGEN: Ongesigneerd werk. Publicatie van de catalogus met werken uit de collectie Intermidiart. Certificaat van wettige oorsprong. Werk met vergulde lijst (gebreken):

We stellen een spectaculair Venetiaans uitzicht voor met de Cannaregio vanaf de brug van de drie bogen in Palazzo Surian Bellotto in Venetië, een van de meest suggestieve uitzichten op de fantastische lagunestad.
De buitengewone picturale kwaliteit, zowel zichtbaar in het ontwerp van de architectuur als in het creëren van figuren en boten, leidt ons onmiddellijk naar een zeer getalenteerde auteur - actief in de vorige eeuw - die kijkt naar de productie van de grote Venetiaanse landschapsschilders van de achttiende eeuw zoals Antonio Canal "il Canaletto", en meer bepaald naar Francesco Guardi. Het werk, beïnvloed door de stilistische en compositorische voorbeelden van Francesco Guardi (Venetië, 1712 - 1793), lijkt prachtig uitgevoerd en van goede kwaliteit en blijkt een zeer interessante getuigenis te zijn van het oude Venetië, geportretteerd vanuit een van de beroemdste en een buitengewoon uitzicht op de stad. In de negentiende en twintigste eeuw probeerden enkele anonieme schilders de kunst van het 'kopiëren' van de grote meesters uit het verleden. Een daarvan was Canaletto, gevolgd door zijn neef Bernardo & Francesco Bellotto, Michele Marieschi en Francesco Guardi, ook al blijft zijn fotografisch schilderij - van de meester Canaletto - onnavolgbaar. De schilder die dit werk uitvoerde, wilde duidelijk niet verwijzen naar de techniek van de meester, maar hij slaagde er met talent in om dit beroemde uitzicht op Venetië te schilderen, waardoor we het herontdekken in een van de prachtige dageraad op de lagune. Het prachtige panoramische uitzicht op het kanaal, genomen vanuit een perspectiefpunt vlakbij de Tre Archi-brug, werd gecreëerd door Francesco Guardi en tot op de dag van vandaag overgenomen door andere succesvolle opvolgers.
Deze afbeelding verwijst in feite naar het origineel van het uitzicht "Cannaregio vanaf de brug van de drie bogen in Palazzo Surian Bellotto", gemaakt met olieverf op doektechniek, met een afmeting van 48 x 74 cm. en wordt bewaard in de National Gallery of Art in Washington. In het originele werk is de zilverachtige chromatische schets van de vorige composities vervangen door een andere met een hogere kleurweergave, vooral wat betreft de atmosfeer. Wat de chronologie betreft, veronderstellen kunsthistorische geleerden de periode met betrekking tot 1765-75.
Francesco Guardi – beschouwd als de laatste grote Venetiaanse landschapsschilder – wijdde zich pas vanaf de jaren vijftig aan de veduta. De edelman Pietro Grandenigo definieert Guardi in zijn Notatori (1764) als een goede geleerde van Canaletto, niet in literaire zin, maar eerder in de zin dat Francesco zich in zijn vroege dagen vooral liet inspireren door de modellen van de beroemde kunstenaar op dit specifieke gebied . De Canalettiiaanse fase van Francesco was in feite niet van lange duur: al in de opvattingen die verwijzen naar de vroege jaren zestig verschijnen inderdaad de tekenen van een koerswijziging, vooral zichtbaar in de mindere aandacht die de schilder besteedde aan de beschrijving van de architecturen en het gebruik van een absoluut persoonlijk colorisme, neigend naar warme tinten, terwijl de stippen geleidelijk algemener worden, bijna gestandaardiseerd in het typische "uitspringende" handschrift.
Het hier beschouwde schilderij wordt gekenmerkt door een perspectiefbenadering die vrijwel identiek is aan die van de museumversies. De overeenkomsten strekken zich uit tot de boten, de figuren en de algemene chromatische affiniteit, ondanks de verschillende afmetingen. Het uitzicht, gekenmerkt door een goed uitvoerend niveau, is toe te schrijven aan een geldige volgeling van Francesco Guardi - actief tussen het einde van de negentiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw - die in staat was om met grote vaardigheid de kenmerken van de stijl en sfeer van de bewaarde uitzichten in musea. De bekende Venetiaanse kunstenaar is in feite terug te voeren op de illustratieve uitvinding, de realisatie van de brede luchten doorkruist door wolken: dit zijn aspecten die herinneren aan precieze Guardian-stijlkenmerken, maar de beschrijvende weergave, vrij en levendig in de details, de losse chromatische opstelling, herinneren aan de grote Canaletto.
Wat betreft de staat van bewaring is het doek in redelijk goede algemene staat, het beschilderde oppervlak heeft een patina. Er zijn geen conservatieve problemen. De afmetingen van het doek zijn cm. 90,2 x 119,2. Het werk is ingelijst in een vergulde lijst en wordt daarom samen met de lijst verkocht (de afmetingen van de lijst zijn ca. 105 x 136 x 6 cm, gebreken). "De lijst die op de bovenstaande foto's wordt getoond, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten geleverd, zodat deze klaar is om te worden weergegeven zodra deze binnenkomt. De lijst wordt meegeleverd door hoffelijkheid en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt eventuele schade aan het frame die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet geaccepteerd als een geldige reden om een claim in te dienen of om annulering van de bestelling te verzoeken. "

Herkomst: Coll. privaat

Publicatie:
 Niet uitgebracht;
 De mythen en het territorium op Sicilië met duizend culturen. ONBEWERKTE QUADRERIA algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mythen en het territorium", Editore Lab_04, Marsala, (in druk 2022).

We garanderen ook een nauwkeurige verpakking met externe houten kist en noppenfolie / karton / interne polystyreen (verpakkingskosten ongeveer € 130,00) en aangetekende verzending (€ 120,00 Italië). Voor export is het werk onderworpen aan een aanvraag voor een Certificaat van vrij verkeer (Europese Gemeenschap) of Exportcertificaat (Extracommunautair vervoer), bij het exportkantoor (Toezicht van het gebied) met de tijden en gemaakte kosten ( € 500 / € 1.000, alles inbegrepen: verzending, verpakking en bijzondere export).
De verzending kan om logistieke en administratieve redenen enkele dagen/weken vertraging oplopen.

Meer informatie:
http://www.catawiki.nl

Advertentienummer: 94615965