Zilverdruk van Pierre Brochet. Gesigneerd op de achterkant
Pierre Brochet bracht zijn jeugd door op het familiedomein in Yonne, omringd door vijf broers en zussen. Rijke achtergrond, gevoelig voor ideeën, vader schilder en toneelschrijver. Als kostganger in een religieus etablissement aan de Côte Saint Jacques, in de buurt van Joigny, machtigden de goede vaders hem om op donderdag en zondag bij zijn familie te komen, als de studie naar hun zin was geweest en als het gedrag niet te ruw was gebleken. Na het baccalaureaat leiden zijn stappen hem naar de gezinskwekerij in Vitry bij Parijs, waar zijn toekomst als landschapsarchitect vorm zal krijgen. Activiteit die hij zal uitvoeren samen met de praktijk van fotografie, zijn grote passie. De onteigening van het bedrijf bracht hem ertoe een spade en entpaal aan te leggen in Beaumont du Gâtinais, een land waar bieten en granen worden verbouwd, bevolkt door vriendelijke bestuivende vliegen.
In het landschap van de fotografie in de jaren tachtig begonnen beoefenaars van deze kunst een zekere neiging te voelen om zich te bevrijden van de industrie, de kwaliteit van de papieren was niet meer wat het was... Ieder in zijn eigen hoek streeft ernaar deze te overwinnen nadelen door te zoeken naar andere manieren die oude literatuur of cursushandleidingen zouden kunnen bieden aan hulpeloze beoefenaars: koolstof, platina, vette inkten, bichromaatgom, bochten, gaatjes, enz.
De naam Pierre Brochet kwam vaak voor in de discussies van specialisten, iedereen wilde hem benaderen om hem te vragen naar deze verlaten processen waarvan hij alle sleutels leek te hebben. In 1982 werd onder leiding van Pierre een cursus houtskooldruk gegeven in het museum Nicéphore Niépce in Chalon-sur-Saône. De wederopstanding van 'oude' processen was net begonnen.
Uit deze gunstige situatie is vanzelfsprekend de APA, vereniging voor oude fotografie en haar technieken ontstaan. Het moest, na enkele prestigieuze handtekeningen te hebben verwelkomd, de kandidaten bijeenbrengen - die regelmatig wilden oefenen, wilskrachtig afzien. Pierre, die zijn troepen in de hand houdt, heeft de afgelopen dertig jaar mooie woorden gezaaid en tijdens zijn vele cursussen, gehouden in deze omheining, de smaak en de middelen gegeven om deze weinig bekende technieken nieuw leven in te blazen, aan de ongeduldige enigszins verdronken in onvruchtbaar onderzoek, geïsoleerd in hun donkere kamers.
Zijn voorkeur voor zijn werk ging uit naar heliografische gravure, waar hij een autoriteit was. Naast zijn persoonlijke foto's, wist hij zijn talent ten dienste te stellen van de grootste fotografen, hun werk te verfraaien door deze prints gedragen door de mooiste kunstpapieren, garantie voor een bijna tastbaar beeld, met opvallend reliëf, eeuwig door de kwaliteit van de pigmenten die het bevat.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl/