Zeldzaamheid - origineel model (negatief).
Door de bijzondere eigenschap dat ze aan het zicht werden onttrokken, stierven de klokkenversieringen in de 20e eeuw bijna uit, hoewel de reliëfs de christelijke oorsprong van de afbeelding behouden. Dit was altijd de drijvende kracht achter de diep religieuze beeldhouwer Hans Retzbach. Vanaf 1941 moesten de kerken hun klokken inleveren om voor oorlogsdoeleinden te worden omgesmolten. Een van de weinige klokken ontworpen/bewaard door Retzbach: het luiden van de St. Eberhard-kathedraal in Stuttgart.
Het reliëf stelt Sint Oswald voor met een raaf en een ring in zijn bek.Hij sneuvelde in de Slag bij Maserfield (nabij de grens met Wales) op 5 augustus 642 en werd door zijn Merciaanse tegenstander Penda in stukken gehakt, zijn hoofd gespietst op een paal.
De welwillendheid van Oswald wordt vooral benadrukt in de legendes. Het door hem gestichte klooster van Lindisfarne speelde een belangrijke rol bij de kerstening van Midden-Europa. De monniken die van daaruit werden uitgezonden, verspreidden ook de verering van de stichter Oswald, vooral in de Alpen, waar hij nu een van de veertien heilige helpers is
altijd een trouwe vriend geweest. Conditie zie foto's.
Het komt uit de nalatenschap van Hans Retzbach. (29 mei 1887 Ellwangen – 2 maart 1976 Stuttgart. Studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten in Stuttgart (masterclass Prof. von Donndorf). Hij creëerde talloze christelijke voorwerpen, belreliëfs, evenals talrijke oorlogsmonumenten / bronzen bustes van persoonlijkheden (o.a. Porsche, Grillo, Maybach , Hitler,..)
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl