ondertekend in de hoek
Op de hoek genummerd 98 van 150
Costa Beiro, Alfonso
(Noia, A Coruña, 1943)
BIOGRAFIE
Hij leeft zijn jeugd en adolescentie in zijn geboortestad, naast de Atlantische Oceaan. Op zijn zeventiende verhuisde hij naar Barcelona. De jonge Galiciër heeft een welbepaalde roeping, maar geen specifiek beroep, en hij heeft het moeilijk in de grote stad, tot hij in 1967 zijn eerste tentoonstelling houdt. Zijn talent werd al snel ontdekt door een prestigieuze criticus, Cesáreo Rodríguez Aguilera, een andere banneling, die werkt als rechterlijke macht en kunstcriticus en vanuit zijn geboorteland Quesada in Catalonië aankwam, waar hij de immense schilder Rafael Zabaleta zag geboren en opgroeien. Jaren later zou dezelfde prestigieuze firma de plastische kwaliteit van de Galicische onderschrijven, die een magische tekening en een vluchtig palet heeft, van een werkelijk unieke natuurlijke elegantie. Sinds de eerste tentoonstelling in Jaén heeft Costa Beiro onvermoeibaar gewerkt. Hij wordt geselecteerd voor een groepstentoonstelling die de naam Joan Miró draagt. In 1972 kreeg hij een studiebeurs van de March Foundation om Florence te leren kennen, een feit dat een beslissende invloed zou hebben op zijn esthetische toekomst. De Galiciër maakt affiches en participeert in internationale collectieven. Hij maakt series gravures die zijn prestige vergroten en maakt deel uit van tentoonstellingen die door Havana en Lissabon reizen. Het is al voorbereid voor belangrijke bedrijven. In 1984 voltooide hij een van zijn grote inspanningen, een schilderij van 2.000 vierkante meter, waaraan hij drie jaar eerder was begonnen, aan het Phrenopatic Institute of Barcelona. Hij illustreert een reeks artikelen in de pers, ondertekend door zijn vriend, de schrijver Xavier Costa Clavel, en de gedichten van Rodríguez Aguilera. Zijn tentoonstellingen vinden plaats in heel Spanje. In 1983 kreeg hij een studiebeurs van het Ministerie van Cultuur en de gemeenteraad van Noia kende hem de medaille van de stad toe, waaraan hij feestelijke posters en andere geschenken heeft opgedragen. Zijn aanwezigheid in het boek is constant, met illustraties voor werken van Costa Clavel en Neira Vilas. Nieuwe muurschilderingen, in 1985, in een industrie in A Coruña en in het Xelmírez de Compostela Instituut. Meer muurschilderingen, in gevangenissen. Belangrijke tentoonstellingen buiten Spanje. We zijn in de jaren tachtig, van intense activiteit voor de artistaz, die zijn faam in het buitenland heeft geconsolideerd, voornamelijk in Frankrijk en Duitsland. In 1988 had hij een grote tentoonstelling in de Kiosko Alfonso in A Coruña, die zijn landgenoten de rechtvaardiging voor zijn roem liet zien. Hij ontvangt voortdurend officiële commissies. Zijn gravuremappen interesseren verzamelaars. Zijn faam wordt geconsolideerd binnen en buiten Spanje. Figuur in de provinciale musea van Lugo, Pontevedra, Sada, A Coruña; van moderne kunst van Barcelona, van Palma de Mallorca, van Hospitalet, Barcelona, provincie Burgos, van moderne kunst van Madrid, Zabaleta de Quesada, Jaén; van Girona; uit Oostende, België; Vigo en de March Foundation, in Madrid. Het is ook vertegenwoordigd in officiële instellingen zoals het Padre Sarmiento Instituut van Santiago, de Universiteit van Compostela, Xunta de Galicia, de gemeenteraad van A Coruña, de Generalitat de Barcelona, de provinciale raden van Santander, Gerona, Guadalajara en het congres van afgevaardigden. Het schilderij van Costa Beiro is een zeer persoonlijk lyrisch expressionisme. Het heeft overeenkomsten met Francis Bacon, zij het met volledige vrijheden. Zijn figuren dansen en hebben een onstuitbare dynamiek. Ze zijn gegraveerd in achtergronden als verloren kwikzilveren spiegels, in roze, karmijnrode, blauwe, gele tinten. Gebaseerd op een wonderbaarlijke, ritmische tekening, is het materiaal licht, delicaat, met zeer rijke texturen en tonale contrasten van glas-in-loodramen. Vrijwel nooit is hij afgeweken van een vage figuratie, al zijn de doses abstractie aanzienlijk. Hij weet de bronnen van het kubisme en zelfs het surrealisme te benutten in afgemeten composities, waarin goed verteerde geometrie klopt. Een enorme vreugde, een speelse omgeving heerst over deze schilderijen waarin mythe, droomachtigheid, evocatie en ideevorming worden gevonden in oneindige perspectieven die soms verband houden met de minder rigoureuze Dalí, die hij ongetwijfeld goed kent. Op zijn eigen manier is Costa Beiro, net als een goede Galiciër, een gepassioneerd barokkunstenaar en, kortom, een groot schepper en een enorme schilder.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl