LUCA ALINARI
‘Alla stessa ora ma in un cosmo analogo’
2 zeefdrukken
Zeefdruk met textuur
Afmeting blad: 33x70 cm
Editie: 150 Arabische cijfers
Werken gesigneerd en genummerd door de kunstenaar
Uitgever: kunstgalerie La Riva
Professionele verpakking en verzending via SDA express koerier.
Biografie van de kunstenaar:
Luca Alinari werd geboren op 27 oktober 1943 in Florence. Van kinds af aan hield hij van kunst en tekende en schilderde hij. In 1972 kreeg hij een beurs voor jonge kunstenaars van de gemeente Florence.
Enkele jaren later studeerde hij af in Letteren en Wijsbegeerte. Daarna wijdde hij zich vooral aan literaire kritiek, werd hij redacteur van kunsttijdschriften en meer. Hij heeft zijn schilderij, waaraan hij werkte als journalist en criticus, nooit verlaten.
In 1968 nam hij deel aan zijn eerste solotentoonstelling in Florence in de galerie Inquadrature. In zijn artistieke productie experimenteerde Luca Alinari met allerlei technieken:
hij stapte over van fresco naar plexiglas, hij gebruikte stoffen, hout en glas. Zijn naam werd bekend bij het publiek en de critici na het midden van de jaren zeventig, toen Luca Alinari begon deel te nemen aan grote tentoonstellingen in de belangrijkste galerijen in Italië. In de jaren tachtig benaderde hij voor het eerst de productie van fantastische en imaginaire landschappen, waaraan hij zich vandaag nog steeds wijdt. Het ontbreekt zijn werken niet aan ironie, een soort ironische kritiek. De fantastische spatiëring, die tot uiting komt in het spel, leidt hem naar een andere mogelijke realiteit waar alles bezield is. In de fantastische wereld van Luca Alinari is er een sterke animistische component. Ook deze kunstenaar kan heel goed twijfels oproepen, want zijn schilderij is intrigerend en nodigt uit om mee te doen aan het fantasieverhaal. Een fabelachtige toon is typerend voor zijn artistieke en verleidelijke fictie.
Alinari's verhalen waren een mentale operatie aan het begin van de jaren zeventig, met een spel op overlappende referenties en meerdere verbanden, verschillende citaten en gekruiste citaten in de dikte van zijn beelden, vol met meerdere redenen en verontrustende dubbelzinnigheden. In de jaren tachtig veranderden zijn verhalen. Menselijke figuren verschenen in zijn werken, samen met fragmenten van objecten, van tekens tussen het mechanische, het decoratieve en het kabbalistische. Ambiguïteit werd niet langer vertegenwoordigd door een enkele figuur, maar door een verscheidenheid aan aanwezigheden die de ruimte in vloeiden, verrassende toespelingen en illusies vrijmaakten, ineenstortend in een subtiel ironische imaginaire wereld. Alinari's schilderij is verhalend, en zijn verhaal is allround: elke vierkante centimeter van het werk is de plek voor een metamorfose waarbij vorm en kleur zich bijna door parthenogenese reproduceren, waardoor nieuwe tekeningen en nieuwe kleuren ontstaan. In Alinari's schilderij is er zowel een sprookjesachtige als een agressieve trend. De figuren in zijn werken lijken elkaar soms te overlappen en aan te vallen, zich een weg banend en schreeuwend. De ruimte in Alinari's werken kan worden opgedeeld in segmenten, die elk een nieuw beeld vormen binnen hetzelfde werk. Het kunstwerk is een continu werk in uitvoering, waarbij elk addendum nieuwe addenda oproept. De door Alinari voorgestelde afbeeldingen zijn reproducties van herinneringen, geesten, luchtspiegelingen, daarom gaat Alinari's weergave over het onwerkelijke. Het zijn geen visies, maar visies. Kortom, Alinari's schilderij (zowel als het gaat door te leggen en wanneer het werkt door middel van verhoging, en wanneer de declinaties fabelachtiger zijn dan wanneer ze meer elliptisch zijn) geeft aan dat zeggen of het echt zo is, uit twee delen bestaat. . De eerste bestaat uit wat er wordt gezegd, de tweede uit al het andere.
Luca Alinari werd uitgenodigd voor de belangrijkste artistieke evenementen: in 1982 nam hij deel aan 'Arti Visive '82'', op de Biënnale van Venetië; in 1986 nam hij deel aan de XI Rome Quadriennale.
Sinds 1989 wordt zijn naam geprezen door critici en publiek dankzij zijn deelname aan tentoonstellingen op zeer prestigieuze plaatsen, zoals: Palazzo Lanfranchi in Matera, galerij Fogola in Turijn, Palazzo Reale in Milaan, Casa del Masaccio in Valdarno, het Museum van Hedendaagse Kunst in Villa Croce in Genua, de Tour Fromage in Aosta, de galerie Il Bisonte in Florence. Een gedetailleerde illustratie van zijn artistieke en culturele carrière werd in 1993 gegeven door de anthologische tentoonstelling samengesteld door E. Crispolti in de Arengo van Milaan.
In 1990 schilderde hij ‘Il Cencio’ voor de Palio di Siena.
In 1999 werd een van zijn zelfportretten aangekocht door de Galleria degli Uffizi.
Luca Alinari wijdde zich ook aan grafisch ontwerp met grote nadruk en succes, en creëerde een reeks originele werken voor het gebruik van materialen en formaten, waarbij vooral de technieken van zeefdruk en lithografie werden gebruikt.
Luca Alinari stierf in 2019 in Florence.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl