Algemene informatie
Bouwjaar: jun. 2022
Modeljaar: 2024
Tellerstand: 205 km
Kleur: Grijs metallic
Technische informatie
Gecombineerd vermogen: 850 kW (1156 PK)
Vermogen elektromotor(en): 105 kW (143 PK)
Vermogen brandstofmotor: 850 kW (1156 PK)
Koppel: 900 Nm
Aantal cilinders: 12
Motorinhoud: 6.499 cc
Brandstofsoort: Hybride (elektrisch en benzine)
Transmissie: Automaat
Acceleratie (0-100): 2,6 s
Topsnelheid: 354 km/u
Maten
Afmetingen (LxBxH): 450 x 192 x 107 cm
Gewichten
Ledig gewicht: 1.335 kg
Laadvermogen: 181 kg
GVW: 1.516 kg
Interieur
Interieur: Zwart, Alcantara
Aantal zitplaatsen: 2
Milieu
Emissieklasse: Euro 6
Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Aantal eigenaren: 1
APK: Nieuwe APK bij aflevering
Aantal sleutels: 2 (2 handzenders)
Financiële informatie
BTW/marge: BTW verrekenbaar voor ondernemers
Motorrijtuigenbelasting: € 171 - € 193 per kwartaal
Over 20 jaar zullen mensen op deze auto terugkijken en zeggen dat ze bij Aston Martin Lagonda gek waren hem te bouwen. Dat is ook meteen waarom de Valkyrie zo geweldig is – omdat ze toch zover gegaan zijn en hem hebben geproduceerd.’Aston Martin’s ontwerpdirecteur Miles Nurnberger kan niet ontkennen dat de ontwikkeling van het straatlegale monster enorme kosten met zich heeft meegebracht. Het is overduidelijk wat bereikt kan worden als een fabrikant met F1 ervaring een extreme hypercar fabriceert.
Een ouderwetse, krijsende V12-achtige F1-auto, toch?
Ja die 6,5-liter V12 met een naald die klimt tot een duizelingwekkende 11.100 tpm! Gekoppeld aan een hybridesysteem van RIMAC biedt het in totaal maar liefst 1.155 pk. Maar vergeet niet dat dit een auto is die je kunt meenemen door een drive-in van McDonald’s want hij heeft zelfs een liftsysteem voor verkeersdrempels.
Als je instapt in de druppelvormige cockpit is het alsof je een ruimtecapsule betreedt, passend voor een auto die eruit ziet alsof je er mee kunt tijdreizen. De draaiende ruitenwisser op de voorruit is ontworpen door een firma die doorgaans aan spaceshuttles werkt. De Valkyrie is de eerste straatauto met 3D-geprinte onderdelen in de koplampen en elk magnesium wiel weegt minder dan de band die eromheen ligt. Ongelofelijk, AML gebruikte zoveel lichtgewicht titanium in het ontwerp dat de onderdelenleveranciers vraagtekens hadden bij hetgeen gebouwd zou gaan worden.
Valkyrie’s carbon exterieur heeft een verbazingwekkende open ondervloer die rond de cockpit buigt. De extreme vloer van de Valkyrie is ontworpen door F1-goeroe Adrian Newey en is op sommige plaatsen zo groot qua ruimte dat je er zo een paar volwassen in kwijt zou kunnen. Het resulteert in een neerwaartse druk van 1.100 kg bij 150 km/u en dat zul je bij geen enkele andere straatauto terug zien. Bizar.
Eenmaal op de weg waan je je in een F1 auto met voorruit, airconditioning en ruimte voor een waarschijnlijk doodsbange passagier. Oordopjes of een andere vorm van gehoorbescherming zijn bittere noodzaak want zodra de 6.5L V12 draait is het geluid werkelijk oorverdovend.
Maar wat ons meteen opvalt is dat deze Valkyrie zo gemakkelijk is! Nou oke, niet helemaal. Er is geen luie ‘drive’-knop en elke verandering van de ‘old-school’ koppeling, zeventraps sequentiële automaat wordt gemaakt via de schakelflippers. Een hoog gekrijs volgt als je...