Algemene informatie
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: jul. 2014
Modelreeks: okt. 2013 - dec. 2015
Tellerstand: 37.838 km
Kleur: Wit
Technische informatie
Vermogen: 446 kW (606 PK)
Koppel: 540 Nm
Aantal cilinders: 8
Motorinhoud: 4.497 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 7 versnellingen, Automaat
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100): 3,0 s
Topsnelheid: 325 km/u
Maten
Wielbasis: 265 cm
Gewichten
Ledig gewicht: 1.510 kg
Laadvermogen: 275 kg
GVW: 1.785 kg
Interieur
Interieur: Rood, Leder
Aantal zitplaatsen: 2
Milieu
CO2-uitstoot: 320 g/km
Energielabel: G
Emissieklasse: Euro 6
Verbruik
Gemiddeld brandstofverbruik: 13,43 l/100km (1 op 7,4)
Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Aantal eigenaren: 2
APK: Nieuwe APK bij aflevering
Aantal sleutels: 2 (2 handzenders)
Financiële informatie
BTW/marge: BTW verrekenbaar voor ondernemers
Motorrijtuigenbelasting: € 217 - € 246 per kwartaal
De Ferrari 458 Speciale:
Kort gezegd de hardcore variant van de 458 Italia. Een verbeterde, lichtere, strakker sturende versie van de 458 Italia met zijn atmosferische V8 die lucht en brandstof snel genoeg kan omzetten om te komen tot een vermogen van 605 pk bij 9.000 toeren. Het koppel bedraagt 540 Nm en wordt afgegeven bij 6.000 toeren – erg turbodiesel-achtig is het dus niet. Dankzij deze cijfers accelereert de 458 Speciale in een asfaltverschroeiende 3,0 seconden naar 100 km/u. Van 0 naar 200 km/u gaat binnen 9,5 seconden. De topsnelheid ligt op 325 km/u. De 458 Speciale weegt maar liefst 90kg minder dan de standaard 458 Italia!
Die gewichtsbesparing is het gevolg van een bijna obsessieve aandacht voor detail, een lange lijst van schrappen en besparen. De motor kreeg nieuwe nokkenassen, een vergrote kleplifthoogte, vernieuwde (kortere) inlaatspruitstukken en andere zuigers om te kunnen omgaan met de compressieverhouding van 14:1 (een indrukwekkend getal voor een straatauto), en er werden andere materialen gebruikt om ‘m acht kilo lichter te maken dan de standaardmotor. De Speciale heeft lichtere, gesmede velgen (12 kilo gewichtsbesparing), een nieuw ontworpen, lichtere carrosserie en minder glas (minus 16 kilo) en een gestript interieur om nog eens 20 kilo te besparen. Samen met andere modificaties kom je daarmee aan het gewicht van een redelijk forse passagier.
De statistieken doen geen recht aan de auto. Om eerlijk te zijn, lijken de theoretische gewichtsbesparingen ten opzichte van de standaard 458 niet helemaal de moeite waard. Toch voelt de Speciale heel anders dan de standaard Italia. Onmiddellijk. Misschien heb je een vermoeden van de extra prestaties van de auto door de extra ventilatieopeningen en strepen op de buitenkant, maar pas wanneer je ermee rijdt, realiseer je je hoe bijzonder de Speciale echt is. Ja, de auto is dociel genoeg voor de stad – had je zoiets in de jaren zeventig gezien, dan was je letterlijk omgevallen vanwege het feit dat een auto met dergelijke prestaties zo gemakkelijk was om te rijden – maar zodra je het gaspedaal intrapt op een goede weg, lach je.
Eerst even de voor de hand liggende dingen. Met de vermindering van isolatie kan geluid ongehinderd doordringen tot je trommelvliezen – en het is hard. Ver verwijderd van de explosieve kracht van een turbomotor...