Algemene informatie
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: aug. 2001
Modeljaar: 2001
Tellerstand: 8.756 km
Kleur: Rood
Technische informatie
Vermogen: 357 kW (485 PK)
Koppel: 568 Nm
Aantal cilinders: 12
Motorinhoud: 5.474 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 6 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100): 4,4 s
Topsnelheid: 300 km/u
Maten
Afmetingen (LxBxH): 4550 x 1935 x 1258 cm
Wielbasis: 249 cm
Gewichten
Ledig gewicht: 1.747 kg
Laadvermogen: 203 kg
GVW: 1.950 kg
Interieur
Interieur: Zwart, Leder
Aantal zitplaatsen: 2
Milieu
Emissieklasse: Euro 3
Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal eigenaren: 1
APK: Nieuwe APK bij aflevering
Aantal sleutels: 2 (2 handzenders)
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: € 263 - € 298 per kwartaal
De Ferrari 550 Barchetta – Rosso Corsa – 1 van 448
“De 550 Barchetta Pininfarina is ontworpen om de glorie te herinneren van succesvolle wegracers uit het verleden, zoals de 166 MM, en volbloed Ferrari-roadsters met 12 cilinders met voorin geplaatste motor van het kaliber van de 250 GT California en 365 GTS/4 Daytona. Ferrari heeft altijd heel speciale series auto’s gemaakt en de 550 Barchetta Pininfarina is ontwikkeld met het doel een unieke Ferrari te zijn – eentje die er bewust naar streeft provocerender en minder rationeel te zijn dan de rest van het assortiment.” – Ferrari.
De lange samenwerking tussen Ferrari en Pininfarina is verantwoordelijk geweest voor de creatie van enkele van de meest sublieme fusies van kunst en autotechnologie, en ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum van de wereldberoemde Carrozzeria in 2000 nodigde Ferrari-supremo Luca di Montezemolo Sergio Pininfarina uit om ontwerpen in te dienen voor een roadster met de motor voorin die de geest van vroegere Maranello-klassiekers belichaamt. Door de 550 Maranello coupé als basis te kiezen, stelde de maestro een terugkeer naar de traditionele barchetta-stijl voor. In Ferrari’s eigen woorden: “Functioneel en zonder opsmuk met een eenvoudige handmatige softtop, heeft de oplossing in barchetta-stijl de ingenieurs van Ferrari in staat gesteld het extra gewicht te compenseren door het chassis te versterken en rolbeugels aan de achterkant te monteren. Bijgevolg weegt de 550 Barchetta Pininfarina niet meer dan de 500 Maranello.”
Het hart van elke Ferrari is de motor, en de 5,5-liter V12 met 48 kleppen van de Barchetta Pininfarina is dezelfde als die van de 550 Maranello en ontwikkelt 485 pk bij 7.000 tpm.
De standaarduitrusting omvatte een handgeschakelde zesversnellingsbak, elektrische ramen en buitenspiegels, airconditioning, alarm op afstand en centrale vergrendeling, en tweedelige lichtmetalen velgen. De productierun was beperkt tot 448 auto’s, elk individueel genummerd en voorzien van een plaatje aan de binnenkant met een eigen serienummer en de handtekening van Sergio Pininfarina. Het resultaat was meteen een klassieker, waarvan de productie was gereserveerd voor een handvol trouwe Ferraristi.
Deze 550 Barchetta is nieuw besteld via de Ferrari-dealer Garage Zenith in Sion, Zwitserland. De auto heeft de eerste jaren in Zwitserland doorgebracht voordat hij naar de tweede en tevens laatste...