Algemene informatie
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: 1952
Tellerstand: 66.781 km
Kleur: Licht zilver metallic
Technische informatie
Vermogen: 81 kW (110 PK)
Aantal cilinders: 6
Motorinhoud: 2.443 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Topsnelheid: 170 km/u
Interieur
Interieur: Donker blauw, Leder
Historie
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Originele motor met SS-specificatie en fabriekscorrecte kleurencombinatie
Nieuw verkocht in de VS; bekende eigendomsgeschiedenis
Vergezeld van persoonlijke correspondentie van Carlo Felice Bianchi Anderloni
Zorgvuldig gerestaureerd door merkspecialisten in 2007; overgenomen door Davis in 2008
DE LAATSTE HANDGEBOUWDE ALFA ROMEO
Voor Alfa Romeo was de 6C 2500 de zwanenzang van een tijdperk. Toen hij in 1939 debuteerde met de derde serie van Vittorio Jano's legendarische zes-in-lijnmotor, hadden de betrokken ingenieurs nooit kunnen vermoeden dat hij uiteindelijk het einde zou inluiden van de met de hand gebouwde productie voor het merk.
Deze auto's, met een snelheid van 100 mph, profiteerden van onafhankelijke vierwielophanging en waren verkrijgbaar in een handvol afstemmingsniveaus, variërend van de adequate Turismo van 87 pk tot de Super Sport van 110 pk tot de track-ready Tipo 256 met 120 paardenkracht. Deze veelzijdige motoren waren een waar genoegen voor de veeleisende klanten van Alfa Romeo, vooral in combinatie met de creatieve geesten van Europa's beste carrosseriebedrijven. Tegen het einde van de productierun in 1952 waren er zelfs meer dan 100 carrosserievarianten aangeboden op het 6C 2500-platform.
In 1949 debuteerden Alfa Romeo en Carrozzeria Touring uit Milaan met een nieuwe vorm op het 6C 2500-chassis, dat algemeen wordt beschouwd als een van de meest elegante door carrosserieën gebouwde sportwagens van het onmiddellijke naoorlogse tijdperk: de Super Sport Berlinetta Coupé 'Villa d'Este. ” De naam "Villa d'Este" is ontstaan ??nadat dit prachtige Touring Superleggera-ontwerp de Concorso d'Eleganza won in het historische resort Villa d'Este aan het Comomeer in Noord-Italië.
Deze carrosserievorm was beschikbaar op verschillende 6C-chassisconfiguraties, hoewel de "standaard" Villa d'Este-bestelling was uitgerust met de Super Sport-motor en het bijbehorende 108-inch chassis. De grootte werd opgeschaald naar 118,1 inch voor het reguliere Sport-chassis, en de zeldzaamste configuratie was het 128-inch "Lungo" Turismo-chassis met een grote achterbank. Al met al waren deze speciale 6C 2500-edities uitzonderlijk duur, ongeacht de gekozen carrosserievorm. Er werden er maar heel weinig geproduceerd en nog minder hebben het tot op heden overleefd.
EEN TEXAANSE MILJOENAAR IN ITALI
Volgens de correspondentie uit 1989 in het dossier van Carlo Felice Bianchi Anderloni, ontwerper van Touring Superleggera, werd het hier aangeboden "Experimentele Sport Series Type IV, triple-carbureted touring (lang) chassis 918100" voltooid op 15 april 1952 en bekleed met grijs over blauw leer met een bijpassende cabriolet softtop. Het werd kort daarna nieuw gekocht door James Omar Radford uit Abilene, Texas op toeristenregistratie van de fabriek "EE 4926". Als miljonair en erfgenaam van een levendige groothandel in kruidenierswaren en onroerend goed, woonde Radford het grootste deel van het jaar in Hollywood en deed hij zaken als filmproducent. In juni 1952 stierf...
Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/32195369