Algemene informatie
Merk: Alfa Romeo
Model: Montreal
Type: Coupé
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: mrt. 1977
Modelreeks: jul. 1973 - jul. 1976
Tellerstand: 38.499 km
Kleur: Licht zilver metallic
Technische informatie
Vermogen: 169 kW (230 PK)
Aantal cilinders: 8
Motorinhoud: 2.593 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Ledig gewicht: 1.280 kg
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Nederlandse head turner
Vroeger, we spreken hier over een auto van bouwjaar 1977, was een Alfa Romeo Montreal al een zeer bijzondere auto. We kunnen rustig stellen dat er destijds vele dealers waren die nooit dit Milanese topmodel hebben verkocht en bleven steken op de, natuurlijk ook mooi, Alfetta. In totaal werden er slechts 3925 exemplaren gemaakt van de Montreal in de jaren 1970-1977. Een laag genoeg aantal om heden ten dage als exclusief te betitelen. Een echte head turner dus wanneer men zoiets moois tussen alle grijze eenheidsauto’s ontwaard. Verantwoordelijke voor de fantastische lijnen was de onlangs overleden designer Marcello Gandini, destijds werkzaam bij Carrosseria Bertone. Deze man wist echt wat mooi was, want bijvoorbeeld ook de Lamborghini Miura, de futuristische Countach en de iconische Lancia Stratos ontstonden op zijn tekentafel.
Hoe fijn is het niet dat er nog prachtige exemplaren bewaard zijn gebleven. Het merendeel is inmiddels gerestaureerd en die worden gekoesterd door liefhebbers die dit stukje Italiaanse automobielhistorie koste wat kost rijdend willen houden zodat iedereen er van kan genieten. En dat genieten is niet zo moeilijk lijkt ons want het reeds genoemde design is, vanuit welke hoek je de auto ook bekijkt, altijd overweldigend mooi. En dan vooral eens letten op de prachtige details zoals de wegklapbare “wimpers” over de koplampen, de louvres achter de portieren (waar trouwens nog een vleugje Miura design in te herkennen is) of de unieke volledig glazen achterklep. En dan de techniek: een motor van een Alfa is altijd een hoogstandje, maar een V-8 DOHC met brandstof injectie, rechtstreeks afgeleid van de befaamde Tipo 33 raceauto, dat is echt een juweeltje. Heerlijk soepel, geheel aluminium, 4 nokkenassen en genoeg vermogen voor de betrekkelijk lichte auto. In dit geval is de motor ook gereviseerd en zijn hier natuurlijk ook foto’s van gemaakt. Deze V-8 zit dan gekoppeld aan een heerlijk schakelende 5-versnellingsbak. Even wennen aan het schakelpatroon, want dat is van het zogenoemde “dog leg” type, dus met de 1e versnelling linksonder en de 2e naar boven. Een echte ”Alfist” heeft dit echter snel onder de knie.
Het interieur biedt ruim plaats aan twee personen en de “achterbank” plus grote kofferbak biedt genoeg voor eventuele koffers en tassen. Echt een Alfa om heerlijk mee te toeren over snel- en bochtige binnendoor wegen.
Deze Alfa Romeo Montreal is een origineel in Nederland geleverde auto en werd op 13 maart 1977 geregistreerd. Er zijn drie eigenaren bekend en zeker de tweede heeft flink wat geïnvesteerd om de auto helemaal te krijgen zoals hij er nu bij staat. De meest recente eigenaar heeft nog weer in het bijzonder aandacht besteed aan het onderstel. Met de uitgevoerde werkzaamheden zoals de juiste polyurethaan bussen in de ophanging, Bilstein schokdempers, Alfaholics veren en idem stabilisatorstang voor, ken je de Montreal niet terug qua handling en wegligging. Nu luistert de auto direct naar iedere...
Meer informatie:
http://www.bloemendaalcs.nl