Austin-Healey 100-4 Toprestored

€ 98.000

Prijs:
€ 98.000
Sinds:
3 maanden+
Gezien:
6 keer
Adverteerder:
M.C. Vos Auto´s B.V.
Plaats:
WAALWIJK
Telefoon:
0031653984394
Activiteit:
9 jaar actief op Marktnet
Austin-Healey 100-4 Toprestored

Algemene informatie
Merk: Austin-Healey
Model: 100-4
Type: Toprestored
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: jan. 1953
Tellerstand: 39 km
Kleur: Blauw

Technische informatie
Aantal cilinders: 4
Motorinhoud: 2.600 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 3 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving

Interieur
Interieur: Donkerblauw, Leder

Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen

Beschikbare afleverpakketten:

  • Transport op aanvraag (€ 1): Transport naar uw adres, prijs op aanvraag. Transport to your address, price on request. Transport zu Ihrer Adresse, Preis auf Anfrage. Transport à votre adresse, prix sur demande.
  • Classic car care package (€ 299): Uw klassieker professioneel gereinigd en afgewerkt met beschermende coating. Your classic professionally cleaned and finished with a protective coating. Ihr Klassiker professionell gereinigt und mit einer Schutzbeschichtung versehen. Votre classique nettoyé par des professionnels et fini avec un revêtement protecteur.

Auto in warehouse enkel na bevestigde afspraak te bezichtigen. / Car in warehouse can only be viewed after confirmed appointment.

De Austin-Healey 100 is een sportwagen die van 1953 tot 1956 door Austin-Healey werd gebouwd.
Gebaseerd op Austin A90 Atlantic-mechanica, werd het ontwikkeld door Donald Healey om in eigen huis te worden geproduceerd door zijn kleine autobedrijf Healey in Warwick.[1] Healey bouwde een enkele Healey Hundred voor de London Motor Show in 1952, en het ontwerp maakte indruk op Leonard Lord, directeur van Austin, die op zoek was naar een vervanger voor de onsuccesvolle A90. De carrosseriestyling was van Gerry Coker, het chassis is ontworpen door Barry Bilbie met langsliggers en dwarsverstevigingen die een relatief stijve constructie produceren waarop de carrosserie kan worden gemonteerd, waarbij het voorste schot op innovatieve wijze aan het frame wordt gelast voor extra stevigheid. Om de totale voertuighoogte laag te houden, werd de achteras ondergeschoven, het chassisframe liep onder het achterassamenstel door.
Lord sloot een deal met Healey om het in hoeveelheid te bouwen; carrosserieën gemaakt door Jensen Motors kregen Austin mechanische componenten in de Longbridge-fabriek in Austin. De auto werd omgedoopt tot de Austin-Healey 100.
De "100" werd genoemd door Healey voor het vermogen van de auto om 100 mph (160 km / h) te bereiken; zijn opvolger, de beter bekende Austin-Healey 3000, werd genoemd naar de 3000 cc cilinderinhoud van zijn motor.

Afgezien van de eerste twintig auto's, werden de Austin-Healey 100's in productie genomen in de fabriek in Longbridge, naast de A90, op basis van volledig getrimde en geverfde carrosserie- en chassiseenheden geproduceerd door Jensen in West Bromwich - in een overeenkomst die de twee bedrijven eerder hadden onderzocht met de Austin A40 Sport. 14.634 Austin-Healey 100's werden geproduceerd.

De 100 was de eerste van drie modellen die later de Big Healeys werden genoemd om ze te onderscheiden van de veel kleinere Austin-Healey Sprite. De Big Healeys worden vaak aangeduid met hun modelaanduidingen van drie tekens in plaats van met hun modellen, omdat de modelnamen de mechanische verschillen en overeenkomsten niet goed weergeven.
De eerste 100s (serie "BN1") waren uitgerust met dezelfde ondervierkante 87,3 mm (3,4 inch) boring en 111,1 mm (4,4 inch) slag 90 pk (67 kW) 2660 cc I4-motoren en handgeschakelde transmissie als de standaardproductie A90,...

Meer informatie:
https://www.vosvintagecars.eu

Advertentienummer: 79453121