Carrosserievorm: Cabriolet
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Bouwjaar: feb. 1963
Tellerstand: 36.065 mijlen
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
DATUM EERSTE REGISTRATIE: 28-02-1963
TELLERSTAND; 36065 mijlen
PRIJS:>CHASSISNUMMER: H-BJ7-L/23430
BODYNUMMER: 59213
MOTORNUMMER: 29F-RU-H/4226
PRODUCTIE AANTAL: 6113
KLEUR: Colorado Red met rood interieur
BIJZONDERHEDEN: Compleet maching numbers en kleur. Concoursstaat gerestaureerd, nadien slechts een paar honderd kilometer gereden.
Zeldzame kwaliteit en originaliteit
Komt u ze ook wel eens tegen? De techneuten voor wie alleen het beste goed genoeg is. Die ieder boutje zelf in de handen moeten hebben gehad en ieder detail belangrijk vinden. Voor dat soort mensen is kopen van een gerestaureerde auto een no-go. Zelf doen is het motto. Snappen we heel goed want het techneutenhart heeft vaak nog meer plezier aan een restauratieproject dan het kopen van, en het rijden in een kant en klare auto. Dat kan iedereen. En wat zij kunnen, al hun professionaliteit en ervaring tot uiting laten komen in een top-restauratie, dat kunnen niet zoveel mensen. Eigenlijk is dat de strekking van het verhaal over deze Healey.
Afkomstig uit de USA, kwam de Healey in 2004 terecht bij een professionele restaurateur in het noord-westen van Nederland. De auto was een buitengewoon mooie basis, want hij reed gewoon en was roestvrij. Niet keihard te bewijzen, maar alles leek er destijds ook op dat de afgelezen mijlenstand van ongeveer 35.000, ook de originele moet zijn geweest. In 2005 begon een zeer uitgebreide restauratie, waarbij zoals in de eerste alinea al beschreven, alles perfect moest worden. Maar wel met het uitgangspunt dat alles origineel moest zijn. Want we spreken hier over een Austin Healey uit 1963 met compleet matching numbers en kleur (bijgeleverde Heritage Certificate bevestigd dat ook), waarbij elke wijziging afbreuk zouden doen aan de originaliteit. En de eigenaar / purist / techneut werkte daar dan ook strikt naar.
Zoals gezegd had de Healey nooit schade gehad en was vrij van roest. Het maakt natuurlijk een groot verschil of je kunt uitgaan van het originele en in dit geval, perfect passende plaatwerk of van imitatie after-market spul. Dit resulteerde dan ook in super strak plaat- en spuitwerk en, daar letten we altijd het eerste op, het sublieme sluiten van portieren, kofferklep en motorkap. Is hier namelijk in basis iets niet goed aan, is het nagenoeg onmogelijk om dit weer perfect te krijgen. En echt, neem van ons aan dat er hier geen millimeter verkeerd aan sluit. Zeer uitzonderlijk dus. Bekijk ook eens goed de foto’s van de onderkant. Hier hebben we niets aan schoon te hoeven maken. De bodem is dus nooit vuil geweest en alles is perfect beschermd door een zorgvuldig met de kwast aangebrachte waxlaag. De op de foto misschien zichtbare ”krasjes in de lak” van de onderkant, zijn het dus niet, maar is wel het profiel van de haren van de zachte kwast in te zien. Hoezo perfectie en kwaliteit..?
Dezelfde kwaliteit straalt heel de auto uit. De niet echte purist zal misschien zeggen: ‘maar waarom is dan bijvoorbeeld het oude kachelbedieningspaneel weer gemonteerd en geen nieuwe…?” Dan heeft deze liefhebber het niet helemaal goed begrepen wat je wel en niet moet doen om de “ziel” in de auto te laten en willen we hem of haar graag uitnodigen om de auto te komen bekijken en uitleg te geven. Met dezelfde originaliteit in gedachten werd er geen RVS uitlaat gemonteerd maar een gewoon stalen. Voordeel ? Een echt geweldig geluid. Veel beter dan met een RVS systeem. Net een hogeschool trombone...
Meer informatie:
http://www.bloemendaalcs.nl