Algemene informatie
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: aug. 1962
Modeljaar: 2024
Tellerstand: 6.447 km
Kleur: Grijs metallic
Kenteken: JP-29-92
Technische informatie
Vermogen: 138 kW (188 PK)
Aantal cilinders: 6
Motorinhoud: 2.912 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Ledig gewicht: 1.110 kg
Interieur
Interieur: Rood, Leder
Aantal zitplaatsen: 2
Milieu
Energielabel: A
Emissieklasse: Euro 0
Historie
Aantal eigenaren: 1
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
See for English down below. Also watch our video of this car!
Austin-Healey 3000 MKII 1962, LHD, Ruddspeed, period tuned
- Ruddspeed engine with tripple carburettors
- RVS exhaust with Side pipes
- Aluminum Fueltank
- Heritage Certificate
- Silver Bullet Gray metallic
- Fantastic history from the very beginning
- Restored with great attention to detail
- Overdrive
Deze Austin-Healey 3000 MKII 'Ruddspeed getuned' is totaal gerestaureerd. De auto is nieuw opgebouwd rondom de originele Ruddspeed motor van ex rallycoureur Egon Grabowski en is bij uitstek geschikt voor liefhebbers van rally's en tour-rally's, maar ook voor mensen die houden van historie en het bezitten van een Healey 3000 met meer vermogen (ca. 178 pk) dan elke andere standaard uitvoering. De historie en het rally-verleden (o.a.Tulpenrally, SLS, Sauerlandrally) is rijkelijk gedocumenteerd. In 1966 liep de Healey tijdens de tulpenrally zijschade op waardoor hij in de hoek van een garage belandde. In 1990 kocht de huidige eigenaar de Healey zonder te beseffen welke historie er achter de beschadigde rally-auto schuilde. Nadat dit gegeven meer en meer duidelijk werd besloot hij tot volledige restauratie over te gaan. Begeleid door de kennis van Egon Grabowski zelf, ging men aan de slag. Gezien het gegeven rondom de crash en de vrijwel onherstelbare schade werd er besloten rondom het legendarische "Ruddspeedhart" (ca. 178 pk) een nieuwe carrosserie met chassis te bouwen. De af fabriek geleverde kleur is Ivory White, echter, Grabowski liet de auto destijds overspuiten in de prachtige zilvergrijze metaal kleur 'Silver Bullet Gray Metallic' Ook nu koos men opnieuw voor deze krachtige, geheel bij de uitstraling passende kleur, professioneel in 2 componenten aangebracht.
De motor met Ruddspeed modificaties, de 3 SU carburateurs en versnellingsbak zijn totaal gerevideerd en voor de koeling is een vergrootte radiateur gemonteerd. In de kofferbak is een aluminium tank gemonteerd met een grotere inhoud en bevindt zich de stroomschakelaar. De grijs gespoten draadspaakwielen (72 spaken) met Michelin banden 185HR15 zijn eveneens nog als nieuw zijn. De Healey is technisch en mechanisch volledig in orde, zie hiervoor ook het verslag van het taxatie-rapport.
Het nieuwe rode interieur met rally accessoires (Halda Speedpilot, stopwatches, leeslamp en schijnwerper) is in perfecte staat en combineert smaakvol met de zilvergrijze metaal kleur. Ook de zwart stoffen kap in mohair uitvoering is nieuw en in goede staat. Het chroomwerk en de gepolijste RVS delen zijn mooi een gaaf. Het RVS uitlaatsysteem met 'side pipes' zorgt voor een waanzinnig geluid.
Reportages met historische foto's, deelname-lijsten en uitslagen zijn terug te vinden in de documentatie. Veel van de historie heeft betrekking op de welbekende Tulpen Rally waar Grabowski vele prijzen en goede klasseringen in de wacht sleepte. Een aantal van de...
Meer informatie:
https://www.carrosso.nl/aanbod/41710806