Algemene informatie
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: 1972
Tellerstand: 7.147 mijlen
Kleur: Goud
Technische informatie
Vermogen: 147 kW (200 PK)
Motorinhoud: 3.003 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Topsnelheid: 220 km/u
Ledig gewicht: 1.165 kg
GVW: 1.165 kg
Interieur
Interieur: Zwart, Stof
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
De BMW 3.0 CSL is een raceversie van de BMW 3.0 CS (fabriekscode E9) die de Beierse fabrikant hielp zich te vestigen als een sportwagenmerk na het behalen van talloze overwinningen in races over de hele wereld in de jaren '70. Hij was vooral succesvol in het Europees toerwagenkampioenschap en won tussen 1973 en 1979 zes kampioenstitels.
Hij was ook succesvol in 's werelds beroemdste uithoudingsraces, met algemene overwinningen op de 12 uur van Sebring (1975), de 24 uur van Daytona (1976) en drie klasseoverwinningen op de 24 uur van Le Mans (1973, 1974, 1977).
Omdat de 3.0 CSL werd bedacht door de wedstrijdafdeling van BMW, die in 1972 formeel zou worden opgenomen als BMW Motorsport GmbH (later omgedoopt tot BMW M GmbH), wordt hij daarom algemeen beschouwd als het eerste model uit de M-serie. Hoewel hij geen M-badge heeft, zou de 3.0 CSL uiteindelijk worden aangeboden met de driekleurige strepen die het icoon van de M-divisie zouden vormen.
De BMW New Six CS is een tweedeurs coupé die vanaf 1968 door Karmann voor BMW werd gebouwd als opvolger van de BMW 2000 CS. Een auto was uitgerust met een BMW M30 3,0-liter zescilinder lijnmotor. De 3.0 CSL-homologatiespecial werd in mei 1972 geïntroduceerd om in aanmerking te komen voor het European Touring Car Championship.
De letter "L" betekende leicht (licht). De lichtheid werd bereikt door dunner staal te gebruiken om de carrosserie te bouwen, de bekleding en geluidsisolatie te verwijderen, deuren, motorkap en kofferdeksel van aluminiumlegering te gebruiken en zijruiten van perspex te gebruiken. Aanvankelijk gebruikte hij dezelfde motor als de 3.0 CS, maar de 3.0 CSL kreeg een zeer kleine toename van de cilinderinhoud van 2.986 cc naar 3.003 cc door de motorboring met een kwart millimeter te vergroten. Dit werd gedaan om met de CSL te kunnen racen in de racecategorie "meer dan drie liter".
In 1973 kreeg de motor in de 3.0 CSL opnieuw een grotere cilinderinhoud tot 3.153 cc. Deze definitieve versie van de 3.0 CSL werd in juli 1973 gehomologeerd, samen met een aerodynamisch pakket met een grote luchtdam, korte vinnen langs de voorspatborden, een spoiler boven en achter de achterrand van het dak en een hoge achtervleugel. De achterspatborden zijn niet in de fabriek gemonteerd, maar zijn na aankoop in de kofferbak gelaten voor montage. Dit werd gedaan omdat vleugels illegaal waren voor gebruik op de Duitse wegen. Het volledige aeropakket leverde de race-CSL's de bijnaam "Batmobile" op.
Deze hier gepresenteerde CSL is een prachtig deels gerestaureerde en zeer goed onderhouden auto. Hiervan zijn er nog vele rekeningen aanwezig in de map die bij de auto geleverd wordt. De kleur van de CSL is goud en het interieur is uitgevoerd met de typische kuipstoelen. De auto is een originele Engelse BMW. Onder de motorkap ziet hij er bijna als nieuw uit . De auto heeft een chique uitstraling, dus zonder te veel spoilers of verchroomde lijsten. Het een RHD auto en is in juni 1999 van Engeland naar Finland gegaan, waar hij één eigenaar heeft gehad. Hij heeft net 104.000 miles gereden staat op Michelin banden en wacht op u om weer los gelaten te worden.
Metropole is uniek ,...
Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/41985170