Algemene informatie
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: mei 1998
Tellerstand: 74.137 km
Kleur: Donker blauw
Referentienummer: 0001505
Technische informatie
Vermogen: 120 kW (163 PK)
Aantal cilinders: 6
Motorinhoud: 2.494 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100): 8,0 s
Topsnelheid: 227 km/u
Gewichten
Ledig gewicht: 1.285 kg
Laadvermogen: 485 kg
GVW: 1.770 kg
Interieur
Interieur: Zwart, Leder/alcantara
Aantal zitplaatsen: 2
Milieu
CO₂-uitstoot: 213 g/km
Emissieklasse: Euro 2
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Een Belgische autoliefhebber had de wens om een mooie trackday auto te bouwen op basis van een E36 coupé, liefst een M3. Meestal worden voor trackday auto’s in basis niet de beste auto’s geselecteerd maar deze man had een totaal andere visie: één die ons goed past.
Hij zocht namelijk als basis minimaal een perfect onderhouden en schadevrije coupé met een lage kilometerstand. Een mooie schadevrije M3 bleek lastig. Zelfs een mooie 6-cilinder coupé is haast een unicorn. Uiteindelijk vond hij in 2018 in België een schitterende, late, Oriëntblauwe facelift BMW 323CI. Deze auto voldeed aan alle wensen: origineel Belgische auto met zeer lage kilometerstand (aantoonbaar met de boekjes en met de Belgische Car-Pass), handgeschakeld, geheel in eerste lak (op de kofferklep na), van de eerste eigenaar afkomstig, dealer onderhouden en in een smetteloze staat. De originele aankoopnota is zelfs aanwezig.
De koop was dan ook, tenminste dat vermoeden wij, snel gesloten en de tweede eigenaar ging aan de slag. Een auto in de stijl van de gelimiteerde M Clubsport was het idee, en dan geschikt voor het circuit. Er werd een compleet M-pakket geïnstalleerd bestaande uit een voorbumper, voorbumper onderlip, side skirts, achterbumper met diffuser, dikke deurlijsten, M-buitenspiegels (elektrisch verstelbaar) en een M-spoiler op het kofferdeksel. De deurlijsten werden voorzien van originele M-Clubsport logo’s. Een originele RET (Rheinland Eisenmann Tuning) uitlaatdemper, gele koplampen en mistlampen maken het exterieur echt af.
In het interieur werden Recaro Pole Positon stoelen gezet op originele Recaro stoelframes met verstelmogelijkheden en rails. De Recaro’s werden echter eerst bij Carmeb opnieuw bekleed met leder en alcantara en M-stripes (zoals de M-Vader stoelen). De deurpanelen werden door Carmeb voorzien van alcantara en de achterbank werd verwijderd en voorzien van een blinde plaat die uiteraard ook in alcantara is bekleed. Een OMP stuurwiel werd geïnstalleerd, uiteraard bekleed in hetzelfde alcantara. In de stitching van de alcantara interieurdelen komt het oranje/koper terug waarin de rolkooi van Wiechers, het hart van het OMP stuur en de shortshifter van RTD gespoten zijn. Er zijn 5-puntsgordels geïnstalleerd (uitneembaar) voor het serieuzere werk. Ook de originele gordels zijn blijven hangen (wanneer de 5-puntsgordels niet gewenst zijn) uiteraard wel met een M-striping in de gordelband. Voor de middenconsole werd echt carbon toegepast en deze werd voorzien van een VDO Gauge panel met een oliedrukmeter, een olietemperatuurmeter en een voltmeter.
Het onderstel werd voorzien van een KW schroefset en speciale remschijven en blokken. De motor kreeg een cold air-intake en een ander inlaatspruitstuk. Ook werd de...
Meer informatie:
http://www.classicpark.nl