Algemene informatie
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: 1932
Tellerstand: 80.542 km
Kleur: Geel
Kenteken: DZ-59-35
Technische informatie
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Interieur
Bekleding: Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
*Bugatti Type 55 Cabriolet par Vanvooren – Een legende uit 1932*
Er zijn auto’s die bewondering oproepen, maar ook exemplaren die voor eeuwig legendarisch zijn. Deze Bugatti Type 55 Cabriolet, gebouwd in 1932 en voorzien van een exclusieve Vanvooren-carrosserie, behoort ongetwijfeld tot die laatste categorie.
Dit is één van slechts zes exemplaren ooit geleverd aan de Bugatti-dealer in Parijs en de enige die nog steeds zijn originele carrosserie op zijn 1932-chassis behoudt. Waanzinnig, om het voorzichtig uit te drukken!
Dit uitzonderlijke stuk exemplaar is erkend en geauthenticeerd door Bugatti-experts en heeft een volledig gedocumenteerde historie. De auto is gerestaureerd door gerenommeerde specialisten binnen de Bugatti-wereld en bevindt zich in sublieme staat.
*Een zeldzaam bewaard gebleven ‘kunstwerk’*
Deze Bugatti is niet alleen een van de zeldzaamste Type 55-modellen ooit, maar ook een van de meest authentieke. De auto werd in mei 1932 gebouwd in Molsheim, waarna het chassis op 29 juli 1932 per transport werd afgeleverd bij de Bugatti-dealer van Dominique Lamberjack in Parijs. Hier werd de carrosserie vervaardigd door de gerenommeerde carrosseriebouwer Vanvooren, die het chassis omtoverde tot een stijlvolle tweezits cabriolet.
Het bijzondere aan deze Bugatti is dat deze jarenlang ongebruikt in de showroom van Lamberjack heeft gestaan, wachtend op de juiste eigenaar. Pas in 1936, vier jaar na levering, vond de Bugatti zijn eerste eigenaar: de welgestelde Franse brouwer Eugène Leleux.
*Authentieke geschiedenis en gedetailleerde documentatie*
Wat deze Bugatti Type 55 echt uitzonderlijk maakt, is de volledige gedocumenteerde historie. Niet alleen zijn er originele aankoopfacturen, maar ook talloze brieven, foto’s en restauratiedocumenten die de complete reis van deze auto door de tijd vastleggen.
De originele factuur uit 1936 laat zien dat de auto destijds werd gekocht voor 16.000 Franse francs in contanten, plus 25.000 francs in termijnen en de inruil van een Bugatti Type 57. Op de achterzijde van een oude foto schreef Leleux zelf een gedetailleerde beschrijving van zijn Bugatti, inclusief technische specificaties zoals de 8-cilinder lijnmotor met dubbele compressor en een topsnelheid van 180 km/h – ongekend voor die tijd.
De auto overleefde de Tweede Wereldoorlog en werd in 1942 onderhouden door Bugatti’s eigen werkplaats in Levallois. Hier ontving de auto nieuwe ventielen, klepgeleiders en diverse andere onderdelen, waarbij de facturen uit deze periode nog steeds aanwezig zijn.
*Een zorgvuldig bewaarde Bugatti met een rijk verleden*
In de jaren na de oorlog werd de Bugatti verkocht aan verschillende liefhebbers, waaronder Eugène Mulnard, een Bugatti-enthousiast en voorzitter van de Franse...
Meer informatie:
http://www.gallery-aaldering.com