Algemene informatie
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: 1993
Tellerstand: 58.900 km
Kleur: Rood
Kenteken: FE-49-31
Technische informatie
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Interieur
Interieur: Zwart, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Ferrari creëerde met de Testarossa in 1984 een absolute sensatie in Parijs op de Autosalon. Met een enorme belangstelling rondom de Ferrari stand, stond het publiek te kijken naar het allernieuwste model van Ferrari. Naar onze mening zette Lamborghini met de Miura de trend van supercar in de jaren 60 van de vorige eeuw. Maar in de jaren 80 zal menig het met ons eens dat, naast enkele legendarische Lamborghini’s, Ferrari bijna opnieuw de supercar definieerde met de Testarossa. Het was ook geen verrassing dat het model een succes was voor het Italiaanse merk. Wat een fantastische lijnen!
De Testarossa kende in grote lijnen drie versies, waarvan de laatste in 1991 verscheen. De allereerste Testarossa’s waren voorzien van slechts één buitenspiegel. Deze noemen we dan ook ‘Monospecchio’. Maar we gaan even terug naar 1991. Ferrari wijzigde de naam in de 512 TR, waarmee Ferrari hintte op de fantastische 5 liter twaalfcilindermotor. In vier jaar productie werden slechts 2.261 exemplaren van de 512 TR gebouwd en deze derde serie presenteerde zich als een geweldige evolutie van de Testarossa, met zowel verbeterde prestaties als een nog betere wegligging, en dat alles gepresenteerd in een moderner pakket dat helemaal bij de tijd was.
De ingenieurs van Ferrari deden voor deze derde versie hun best om het motorvermogen te laten stijgen. Dit bereikten ze door de compressieverhouding te verhogen, grotere kleppen te monteren en tal van andere zaken toe te passen, waaronder gewijzigde nokkenassen. Al met al leverde de 512 TR in Europese specificatie maar liefst 428 pk.
Het achterste subframe bestond uit één stuk en zorgde ervoor dat de motor lager in het chassis kon worden gemonteerd. Het gewicht werd daardoor significant beter verdeeld, terwijl de gewijzigde ophanging bijdroeg aan een verbetering in wegligging. Ook wijzigde Ferrari de carrosserie bij de 512 TR. De Testarossa had hier en daar hoekige randen die bij de derde versie verdwenen. Ook zien we hints van de Ferrari 348 terug. Al met al presenteert een 512 TR zich als een moderne Ferrari uit de jaren 90 met overduidelijke kenmerken van de iconische Testarossa van de jaren 80. Het beste van beide? De keuze is aan u.
De 512 TR bij Gallery Aaldering werd op 19 april 1993 geleverd door de welkbekende Ferrari dealer Crepaldi Auto Milaan in de klassieke kleurencombinatie Rosso Corsa met zwart leren bekleding. Dit is daarom een Europese auto. Dit is een volledig gedocumenteerd exemplaar. Belangrijk om te vermelden is dat alle originele Ferrari boekjes aanwezig zijn, inclusief de originele leren map en dat recentelijk uitgebreid onderhoud plaatsvond bij een Nederlandse Ferrari specialist, waarbij de distributieriem is vervangen, tezamen met de benzinepomp en een servicebeurt. Van dit onderhoud zijn diverse foto’s aanwezig.
Met slechts 58.000 kilometer heeft deze Ferrari niet veel ervaring en het onderhoud vond altijd plaats bij officiële Ferrari dealers. Zo liet de eerste eigenaar het eerste onderhoud...
Meer informatie:
http://www.gallery-aaldering.com