Ford Mustang 260 Convertible M1005 (bj 1965)

€ 65.000

Prijs:
€ 65.000
Hoogste bod:
Nog niet geboden
Sinds:
5 dagen
Gezien:
9 keer
Adverteerder:
Metropole Classics BV
Plaats:
DRUTEN
Telefoon:
0031653328817
Activiteit:
14 jaar actief op Marktnet
Ford Mustang 260 Convertible M1005

Algemene informatie
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: 1965
Tellerstand: 80.297 mijlen
Kleur: Rood
Kenteken: PM-18-08

Technische informatie
Vermogen: 121 kW (165 PK)
Aantal cilinders: 8
Motorinhoud: 4.300 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 3 versnellingen, Handgeschakeld

Maten en gewichten
Ledig gewicht: 1.364 kg
GVW: 1.364 kg
Wielbasis: 274 cm

Interieur
Interieurkleur: Zwart
Aantal zitplaatsen: 5

Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen

Op 17 april 1964 presenteerde Ford de eerste generatie Mustang, gebaseerd op de Ford Falcon, als coupé en als cabriolet. Daarmee ontstond de ponycarklasse, die later naar deze auto werd vernoemd. Achter de ontwikkeling van de Ford Mustang zitten Lee Iacocca, die de "Vader van de Mustang" werd genoemd, Gale Halderman, die de eerste schetsen maakte die uiteindelijk de originele Pony Car zouden worden, en Harold K. "Hal" Sperling, die de succesvolle productie als ingenieur uitvoerde.

De Mustang was vanaf het begin een groot succes. Het voertuig was bedoeld om een ​​jong, sportief publiek aan te spreken en kon worden gekocht vanaf $ 2.368 (in de huidige koopkracht en gecorrigeerd voor inflatie komt dit overeen met ongeveer $ 21.000[4]). Op de avond van de officiële verkoopstart, 17 april 1964, waren er al ongeveer 22.000 voertuigen verkocht. Aan het einde van het eerste (hoewel veel te lange) modeljaar waren er 680.992 exemplaren verkocht. Dit was een record in de VS. Het was duidelijk dat hiermee een gat in de markt werd opgevuld waarvan de omvang niet was voorzien. Ford verwachtte optimistisch dat er 240.000 exemplaren verkocht zouden worden. Noch de Chevrolet Corvair Monza, die qua concept vergelijkbaar was en vanaf 1960 werd gebouwd, noch de Plymouth Barracuda, die kort voor de Mustang verscheen, waren ook maar in de verste verte succesvol.

Het succes van de Mustang was niet alleen te danken aan een uitgebreide en slim ontworpen reclamecampagne vóór en tijdens de marktintroductie, maar ook aan een uitgebreide lijst met individuele extra's en uitrustingspakketten. Elke klant moet zijn Mustang-model naar eigen smaak kunnen samenstellen, of het nu gaat om een ​​sober uitgerust zescilindermodel, een kleine luxecoupé of een sportwagen met een krachtige V8-motor.

Eerste versie
Officieel worden de vroege Mustang-modellen, geproduceerd vóór september 1964, ook aan het modeljaar 1965 toegewezen. Ze hadden onder andere een iets kleinere grille en de 4,3-liter V8-motor (260 kubieke inch) uit de Ford Falcon, in plaats van de 4,7-liter V8-motor (289 kubieke inch) die vanaf september werd gebruikt. Om deze eerste voertuigen te onderscheiden van de voertuigen die vanaf september gebouwd zijn, worden ze doorgaans onofficieel aangeduid als “modeljaar 1964 1/2”.

Deze Mustang 260 die hier gepresenteerd wordt is totaal gerestaureerd, dus ook de motor en de handbak. Verder zijn de voorremmen gewisseld met de veel betere Wilwood schijfremmen. Er is ook een stuurbekrachtiging van Borgeson opgezet. Hiervan zijn rekening ter inzage. De carosserrie is helemaal blank geschuurd en in de originele kleur gespoten. Er zit ook een nieuwe kap op die zeer mooi aansluit. Er zit een drie versnellingen handbak in die het vermogen van de 4.3 L motor fantastisch overbrengt op de achterwielen. Het is een feest om in deze perfect gerestaureerde auto te rijden. Het geluid van de 8-cilinder motor sluit hierbij perfect aan.

Metropole is uniek , het is 30.000m2 automotive...

Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/43815312

Advertentienummer: 94926117