Algemene informatie
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: nov 1969
Modelreeks: 1968 - 1970
Tellerstand: 7.550 km
Kleur: Regency Red
Technische informatie
Vermogen: 154 kW (209 PK)
Aantal cilinders: 6
Motorinhoud: 4.235 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Interieur
Interieur: Beige, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
See for information in English down below.
Jaguar E-type OTS 4.2 Series 2 Roadster.
*Compleet gerestaureerd
*Handgeschakelde 4 versnellingsbak
*LHD
*Bumperrosetten voor en achter
*Spaakwielen
*Heritage Certificate
De Jaguar E-type zag het levenslicht in 1961 als opvolger van de fameuze XK 120, 140 en 150 serie. De E-type werd dat jaar op 15 maart voorgesteld op de Salon van Genève en sloeg in als een bom vanwege de sublieme vormgeving en het technische concept.
Wist u dat bij de introductie in Genève, de E-type “showcar” nét op tijd gereed was om te worden gepresenteerd.
Om bijtijds in Genève aan te komen moest het prototype op eigen kracht met Jaguar PR man Bob Berry achter het stuur een nachtelijke dollemansrit maken van Coventry naar Genève. Bob Berry vertrok op 14 maart 1961 om 19:00 uur. Het weer was erg slecht en na de veerboot moesten er vele landweggetjes, bergweggetjes en passen worden overwonnen. Met snelheden ruim boven de 200 kilometer per uur racete Bob zijn doel tegemoet, helemaal alleen met het E-type prototype. Om 11:40 arriveerde Bob met de E-type ongeschonden in Genève bij de lokale Jaguar dealer alwaar de auto werd geprepareerd voor de persvoorstelling één uur en twintig minuten later op de Salon; dat lukte, en de Jaguar E-type werd de publiekstrekker van de autosalon van 1961.
De vormgeving van de serie I E-type zoals deze in 1961 werd voorgesteld is een buitengewone schoonheid. Kijk naar de vele fraaie details zoals de motorkap, de koplampen, de achterlichten, de uitsnede van de wielkasten en de achterflanken en realiseer je dat je kijkt naar absolute, tijdloze, schoonheid in automobiel vormgeving.
Technisch is de E-type ook een juweel; de carrosserie is een stalen monocoque met een vóór aan het schutbord bevestigd subframe waarin de motor en de wielophanging zijn aangebracht. Achter, onder het monocoque vinden we een tweede subframe waaraan het differentieel en de achterwielophanging zijn bevestigd. De E-type is voorzien van onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. De schijfremmen achter zijn om onafgeveerd gewicht te besparen tegen het differentieel geplaatst.
Latere updates van de E-Type werden officieel “Series 2” en “Series 3” genoemd. Eerder geproduceerde modellen stonden later bekend als “Series 1” en “Series 1½”. In 1974 stopte de productie na 70.000 verkochte exemplaren, inclusief zo’n 23.000 stuks van de Series II.
De Jaguar E-Type Series II werd geproduceerd van1968 – 1970. Opvallende uiterlijke verschillen met zijn voorganger waren de koplampen zonder transparante afdekkap, een rondom de achterzijde gebogen bumper, verplaatste en grotere richtingaanwijzers aan de voorzijde, achterlichten onder de bumper, betere koeling door een vergrote opening en dubbele elektrische ventilatoren én verbeterde remmen. De zescilinder motor produceerde 210 pk.
Ook het interieur onderging een aantal aanpassingen en werd uitgerust met verstelbare stoelen, het dashboard werd aangepast om tegemoet te komen...
Meer informatie:
http://www.carrosso.com