Jaguar XK 140 3.4 SE Drop Head Coupe

€ 139.500

Prijs:
€ 139.500
Hoogste bod:
Nog niet geboden
Sinds:
18 dagen
Gezien:
35 keer
Adverteerder:
Bloemendaal Classic & Sportscars
Plaats:
RIJSSEN
Telefoon:
0651991580
Activiteit:
3 jaar actief op Marktnet
Jaguar XK 140 3.4 SE Drop Head Coupe

Algemene informatie
Merk: Jaguar
Model: XK 140
Type: 3.4 SE Drop Head Coupe
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: jan. 1957
Tellerstand: 69.148 km
Kleur: Pacific Blue (donker blauw)

Technische informatie
Vermogen: 154 kW (209 PK)
Aantal cilinders: 6
Motorinhoud: 3.400 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld

Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen

We kunnen bij deze prachtige Jaguar XK 140 3.4 SE Drop Head Coupe bijna hetzelfde schrijven als bij de Mercedes 190 SL die we een paar jaar geleden mochten verkopen, want deze auto komt uit dezelfde collectie. Alle auto’s zijn niet aangekocht als zijnde een kant en klare en perfecte auto, maar als restauratieproject. De eigenaar heeft twee rechterhanden en is als oud-garagehouder behept met de instelling dat je het pas zeker weet dat het goed is, als je het zelf in handen hebt gehad. Aldus werd na diverse Triump’s en MG’s zo’n vijftien jaar geleden het plan opgevat om een XK 140 aan te schaffen. Dan kun je gaan voor de goedkoopste, en dus veelal met de slechtste carrosserie, maar dat was niet de bedoeling. Van ervaring leert men, en dus wist ook de garagehouder dat hij voor de beste en hardste auto moest gaan. Hij kwam deze XK, van bouwjaar 1957, op het spoor in Colorado USA. Het was een nagenoeg keiharde auto waaraan slechts minimaal gelast diende te worden. Eenmaal compleet gedemonteerd, bleek de body nog beter dan verwacht. Bij de professionals van Autobeitserij Holland ging de carrosserie in het bad om ontlakt te worden. Het ontlakken van een carrosserie gebeurt in een natronloogbad bij een temperatuur van ca. 80° Celsius. Tijdens het ontlakken in dit bad wordt alle lak, kit, tectyl en plamuur opgelost. De gemiddelde behandelduur is ca. 3 dagen. Het ontroesten van een carrosserie gebeurt in een fosforzuurbad bij ca. 50° Celsius. Fosforzuur heeft als belangrijkste eigenschappen dat het natronloog neutraliseert en nadat het opgedroogd is, een vaste stof is geworden. Het wordt dus nooit meer vloeibaar. Om het ontlakte en ontroeste materiaal van de Jaguar optimaal te beschermen tegen roest, is er een tenslotte een KTL-coating aangebracht. De XK was zo goed qua carrosserie dat Autobeitserij er een speciale film van heeft gemaakt en de auto ook tentoonstelde op een klassiekerbeurs. Beter kunnen we de start van een volledige restauratie niet wensen lijkt ons.

De eigenaar / oud-garagehouder wilde er beslist geen haastklus van maken en nam, net zoals destijds met de 190 SL, alle tijd om de perfecte XK 140 te krijgen. Lokale, en al decennia bij hem bekende bedrijven, werden ingehuurd om hun specialisme te tonen wat betreft motorrevisie, plaat- en spuitwerk. Verder deed de man met twee rechterhanden alles zelf. Ieder boutje en moertje heeft hij in handen gehad en tot in het kleinste detail is alles afgewerkt. Niet alleen qua afwerking moest de auto hoog scoren, maar natuurlijk ook qua betrouwbaarheid, want het was de bedoeling Europa te gaan verkennen met de prachtige klassieker. En zo is het ook gebeurt.

De Pacific Blue XK kreeg de Nederlandse registratie op 13 januari 2012, en in dat jaar werden de eerste buitenlandse ritten gemaakt. En die bevielen uitstekend, want de XK lijkt hiervoor gemaakt. Met wat aanpassingen (zie ook de rubriek opties) om bijvoorbeeld het comfort nog wat te verbeteren. Zo zijn er prachtige comfortstoelen gemonteerd waarmee urenlang rijden geen afzien wordt. Overigens zijn de originele, gerestaureerde, opnieuw bekleedde en daarna nooit gebruikte, stoelen aanwezig. Die worden natuurlijk bij de auto geleverd om het geheel...

Meer informatie:
http://www.bloemendaalcs.nl

Advertentienummer: 94936792