Algemene informatie
Merk: Jeep
Model: Willys
Type: MB 1943
Carrosserievorm: Terreinwagen
Bouwjaar: jun. 1943
Tellerstand: 15.296 mijlen
Kleur: Groen
Kenteken: NN-85-JP
Technische informatie
Vermogen: 55 kW (75 PK)
Aantal cilinders: 4
Motorinhoud: 2.200 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 3 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Ledig gewicht: 1.190 kg
GVW: 1.190 kg
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Zeer Unieke Willys MB Jeep uit 1943. met een leuke aantoonbare historie. Opnieuw opgebouwd in de jaren 40 bij een fiat dealer in Italie.ook op overlord Jubilee gewweest met de Belgian Military Vehicle Trust
Willys Jeep MB 1943 met PTO Winch
originele chassisnummer tag en body nummer zijn nog aanwezig ( acm2 )
Zeer unieke Willys MB met een PTO Lier voorop.
De Willys MB jeep is in algemene goede originele staat.
De go devel motor heeft een zeer mooie oliedruk - motor is als origineel maar uit de latere jaren
Een echte eyecatcher zoals je ze niet vaak ziet
De jeep is en 1994 ook ( terug ) naar Normandie geweest en heeft mee gedaan aan de Overlord jubilee 50th D-Day Anniversary met the Belgian Military Vehicle Trust
Deze Jeep is van een echte liefhebber geweest en dat kun je overal aan zien, we zijn ook zoekende naar een echte liefhebber om deze jeep verder te koesteren.
Onlangs is de jeep weer zomerklaar gemaakt , met onder andere nieuwe accu, remmen enz enz
-----------------------------------------------------------
De Willys MB jeep, ook gemaakt als de vrijwel identieke Ford GPW, is een kleine, algemeen inzetbare vierwielaangedreven terreinwagen, gebruikt door de Geallieerden in de Tweede Wereldoorlog, in grote aantallen geproduceerd door de Verenigde Staten, van 1941 tot en met 1945.
De Willys (en Ford) jeeps werden door vele Amerikanen, waaronder generaal, en later president Eisenhower, generaal George Marshall, en Pulitzerprijs winnende oorlogsjournalist Ernie Pyle beschouwd als een van de belangrijke middelen waarmee de Tweede Wereldoorlog gewonnen werd. De kleine jeep verwierf door zijn goede constructie en prestaties, grote beschikbaarheid, en positieve media een zekere iconische status.
Historie
In de Eerste Wereldoorlog probeerde Amerika als een van de eerste landen om een gemechaniseerde strijdmacht op te zetten. Het Amerikaanse leger gebruikte hiervoor 4x4-trucks van de Four Wheel Drive Auto Company. Onder dreiging van het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zocht het Amerikaanse leger een nieuw, lichtgewicht voertuig voor off-road gebruik. Het Amerikaanse leger schreef in 1940 fabrikanten 135 bedrijven, waaronder American Bantam, Ford, en Willys-Overland aan, om dit voertuig te laten ontwerpen en binnen 75 dagen een proefserie van 70 stuks te bouwen. Slechts American Bantam met de Bantam BRC en Willys-Overland met de Willys MA (van Millitary model “A”) konden aan de eisen voldoen, hoewel Willys 120 dagen nodig had. De wagens werden onder toeziend oog van ingenieurs van Willys en Ford, die als waarnemers waren uitgenodigd, aan allerlei proeven onderworpen. Omdat men te weinig vertrouwen in de productiecapaciteit van de kleinere producent Bantam had, kwam Willys als beste ontwerp uit de bus. Hierop werd de productie van de op de Bantam BRC gebaseerde Willys Quad...
Meer informatie:
https://www.nekaf.nl