Lancia Aprilia Special Prototype by Pinin Farina Cabriolet

€ 275.000

Prijs:
€ 275.000
Sinds:
3 maanden+
Gezien:
7 keer
Adverteerder:
Metropole Classics BV
Plaats:
DRUTEN
Telefoon:
0031653328817
Activiteit:
14 jaar actief op Marktnet
Lancia Aprilia Special Prototype by Pinin Farina Cabriolet M0511

Algemene informatie
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: 1947
Tellerstand: 138 km
Kleur: Grijs

Technische informatie
Vermogen: 35 kW (48 PK)
Motorinhoud: 1.486 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Topsnelheid: 126 km/u

Interieur
Bekleding: Leder

Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen

LANCIA, PININ FARINA EN EEN SPECIALE APRILIA

De Aprilia was een cruciaal model voor Lancia en het laatste model voltooid voor de dood van Vincenzo Lancia in 1937. De fabrieks berlina ging dat jaar in productie en had een geavanceerde carrosserie, onafhankelijke vierwielophanging en een opmerkelijk compacte Smalhoek V-4. Met een structurele motorruimte en motorkap, en een unitized plaatstalen vloer en achterkant, bood het platform torsiestijfheid terwijl het enorme ontwerpvrijheid bood voor carrosseriebouwers, waaronder natuurlijk Pinin Farina.
Zoals opgemerkt door het onderzoek van Lancia merk historicus en voormalig Pininfarina historisch adviseur Paolo Giusti, werd chassis 439-11844 voltooid door de fabriek op 27 maart 1947. Twee weken later werd het gekocht door SVAM - de Lancia-dealer in Modena, Italië - voor een bedrag van 556.480 Lire. SVAM stuurde het kale chassis vervolgens onmiddellijk door naar Pinin Farina met de speciale opdracht om het te voorzien van uniek "2+2" cabriolet koetswerk.

Giusti merkt op dat het ontwerp de directe invloed draagt van lead Pinin Farina-stylist Fedele Bianco, die deze gelegenheid duidelijk gebruikte om zijn vorige 2 + 2 cabrioletbehandeling te verbeteren die de hoogste eer opeiste op het concours d'elegance in Monte Carlo en Cannes in 1947. Toepasselijk de "Speciale" genoemd, was dit prototype gekleed in een eenmalige aluminium carrosserie met schuine zijkanten, open wielen, teruggeveegde voorruit en een laag profiel.
De bestuurder en passagier hebben een dashboard dat is afgestemd op de bekleding en is ingesteld met een opvallende, unieke compositie in bakeliet en chroom. Omdat het reservewiel het grootste deel van de kofferbak in beslag nam, waren opvouwbare achterstoelen nodig om voldoende ruimte voor bagage te bieden.
Met de lijnen van de voorruitstijl en zijruit die zich uitstrekken tot in de deursneden, is het net zo mooi met de bovenkant omhoog als met hem naar beneden. Pininfarina-persbeelden uit 1947 zijn in het bestand opgenomen, royaal verstrekt uit Giusti's collectie.

TE BIJZONDER VOOR PRODUCTIE

Na een teleurstellende interactie met de raad van bestuur van Lancia eind 1947 (die besloot het ontwerp niet in productie te nemen), werd dit Aprilia Special Cabriolet-prototype vervolgens overgenomen door Roblou, een Lancia-importeur in Neuilly sur Seine, Frankrijk, waar het tot 1965 bleef. Giusti klaagt dat de adviesprijs van de fabrikant van de auto, toen deze oorspronkelijk door SVAM werd aangeboden, naar verluidt 1.750.000 Lire was.
De auto werd in 2010 herontdekt in Noord-Frankrijk door de Belgische dealer Bernard Marreyt en vervolgens onderworpen aan een grondige, drie jaar durende restauratie in Noord-Italië volgens het opvallende kleurenschema dat vandaag wordt gepresenteerd, met een leisteen grijsblauwe buitenkant van medium rode lederen bekleding.
Belangrijk is dat een bijbehorend productiecertificaat van Lancia Storico aantoont dat de huidige V-4-motor van de auto overeenkomt met de eenheid die op de originele fabrieksdocumentatie staat vermeld.
Deze Lancia Aprilia is een zeer belangrijk Pinin Farina naoorlogs ontwerp, terwijl de geavanceerde techniek het net zo bruikbaar en...

Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/32198385

Advertentienummer: 57235293