Algemene informatie
Merk: Lancia
Model: Fulvia
Type: Rallye 1.3 HF
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: feb. 1968
Tellerstand: 879 km
Kleur: Rosso Chester
Technische informatie
Vermogen: 76 kW (103 PK)
Aantal cilinders: 4
Motorinhoud: 1.298 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Topsnelheid: 173 km/u
Ledig gewicht: 825 kg
GVW: 825 kg
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Verkoopinformatie
Deze Lancia Fulvia Coupé Rallye 1.3 HF is een zeldzame en bijzondere auto want er zijn slechts 697 exemplaren gebouwd van 1967 tot 1969. Op de prestaties naar een voor die klasse ongekend hoog niveau te brengen is het model “Rallye HF”zo licht mogelijk gebouwd. Een carrosserie van dunner staal, een aluminium motorkap, aluminium deurbeplating en Perspex achterruiten. Het gewicht werd teruggebracht tot 825 kilogram. Dat is 125 kg minder dan een standaard Lancia Fulvia.
De 1298 cc V4-motor werd af fabriek getuned tot 103 pk met een nieuw cilinderkopontwerp, grotere kleppen, aangepaste nokkenassen, aangepaste inlaat- en uitlaatspruitstukken, twee dubbele Solex C35 PHH-carburateurs en een lichtgewicht vliegwiel. Het hoeft geen betoog dat de Lancia hier geweldige prestaties kan neerzetten. Wat niet alleen op het conto komt van de motor, maar zeker ook op het prachtige onderstel. De voorwielaandrijver stuurt namelijk messcherp door zijn vooruitstrevende wielophanging en stuurinrichting. En hoe minder kilo’s er meegesleept hoeft te worden des te beter. En in die combinaties blinkt de HF bijzonder uit.
De auto die we nu aanbieden werd zeer uitgebreid gerestaureerd, gereviseerd en opgewaardeerd met onderdelen van hoge kwaliteit. Alles aan de auto is gerestaureerd, gereviseerd of nieuw, kosten noch moeite zijn gespaard in het streven naar perfectie. Zo zijn alle slangklemmen en opvallende bouten en moeren gemaakt van RVS T304. Alle subframerubbers zijn van betere “shore” kwaliteit, type 90-92. De bladveren zijn vernieuwd inclusief de tussenliggende kunststof filterstrips en de carburateurs zijn gereviseerd door de Italiaanse specialist Accornero Servofreni in Turijn. Uiteraard zijn alle carrosserierubbers vernieuwd, is de kabelboom vernieuwd, zijn er T304 RVS remklauwen gemonteerd (compleet met “bridge tubes”) en zijn er Koni-Vintage verstelbare schokdempers gemonteerd. Verdere upgrades: 2 x Spal lichtgewicht “sucker” koelventilatoren met sensor in de radiateur en “override” schakelaar op het dashboard. Koelventilatoren, verstralers en startmotor hebben allemaal hun eigen relais, en er is een dynamo gemonteerd met minimaal 480 watt. Ook zijn er stevige nieuwe stalen wielen gemonteerd omdat de oude niet meer betrouwbaar waren. Veiligheid voor alles dus. Vanzelfsprekend zijn er een flink aantal foto’s aanwezig van alle werkzaamheden.
Uit de genoemde details blijkt wel dat deze zeldzame Fulvia Rallye 1.3 HF volgens topspecificaties is opgebouwd. De taxateur zag volgens het bijgeleverde rapport de auto zelfs op een waarde van € 72.000,= En dat zegt ook wel iets over de mate van afwerking lijkt ons.
We hebben de auto heerlijk over een paar klassementsproeven van de Helledoornrally gereden en daar voelt de HF zich echt thuis. Maar evengoed kun je er heerlijk rustig mee toeren of zelfs in het stadsverkeer is geen enkel probleem. De motor is zeker niet nukkig en loopt heerlijk in elk toerengebied. Net zo soepel is de versnellingsbak met zijn prachtige verhoudingen zodat er constant voldoende koppel kan...
Meer informatie:
http://www.bloemendaalcs.nl