Algemene informatie
Carrosserievorm: Sedan
Bouwjaar: feb. 1986
Modelreeks: apr. 1986 - okt. 1992
Modelcode: W201
Tellerstand: 248.538 km
Kleur: Bruin metallic
Referentienummer: 13191
Kenteken: 30-KKB-4
Technische informatie
Vermogen: 66 kW (90 PK)
Aantal cilinders: 5
Motorinhoud: 2.497 cc
Brandstofsoort: Diesel
Transmissie: Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100): 15,1 s
Topsnelheid: 174 km/u
Maten
Wielbasis: 267 cm
Gewichten
Ledig gewicht: 1.220 kg
Laadvermogen: 455 kg
GVW: 1.675 kg
Max. trekgewicht: 1.200 kg (ongeremd 660 kg)
Milieu
Emissieklasse: Euro 0
Historie
Aantal eigenaren: 2
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: € 373 - € 395 per kwartaal
Voorzien van de mooie 5 cilinder dieselmotor en vijfversnellingsbak. Met getint glas, elektrische ramen, De Mercedes-Benz 190D, onderdeel van de W201-serie, is een compacte sedan die Mercedes-Benz produceerde tussen 1982 en 1993. Deze auto was het instapmodel van Mercedes, maar stond nog steeds bekend om zijn kwaliteit, degelijkheid en betrouwbaarheid. De 190D was de dieselversie van de 190 en werd geroemd om zijn brandstofefficiëntie en duurzame motor. De 190D werd geleverd met verschillende dieselmotoren, waaronder een 2.0 met 72 pk en een 2.5 met 90 pk. Hoewel de prestaties van deze motoren bescheiden waren, blonk de 190D vooral uit in brandstofzuinigheid en lange levensduur. De dieselmotoren stonden bekend als onverwoestbaar, en het was niet ongebruikelijk dat deze modellen 1 miljoen kilometers konden rijden zonder grote mechanische problemen. Een van de grootste troeven van de 190D was zijn uitstekende brandstofefficiëntie. Vooral in een tijdperk waarin zuinig rijden steeds belangrijker werd, was de 190D een zeer aantrekkelijke keuze. De dieselmotoren stonden erom bekend lage onderhoudskosten te hebben, samen met indrukwekkende kilometerstanden van rond de 15-20 km per liter, afhankelijk van het model en de rijomstandigheden. De W201 had een aerodynamisch ontwerp met een lage luchtweerstandscoëfficiënt van rond de 0.33, wat hielp bij het verbeteren van de efficiëntie en rijprestaties.
De auto was relatief compact voor een Mercedes, maar bood nog steeds voldoende ruimte voor vier volwassenen, met comfortabele stoelen en een verfijnde afwerking. De 190D had een unieke multi-link achterwielophanging, die voor zijn tijd zeer geavanceerd was en zorgde voor een uitstekende balans tussen rijcomfort en wegligging. Dit systeem werd later ook gebruikt in grotere Mercedes-modellen.
De ophanging bood een comfortabele rit op zowel snelwegen als hobbelige wegen, en het stuurgedrag was scherp en nauwkeurig, wat de 190D een plezierige auto maakte om in te rijden, ondanks zijn bescheiden motorprestaties. De W201, inclusief de 190D, werd ontworpen met een focus op veiligheid, iets dat in die tijd nog niet vanzelfsprekend was voor compacte auto's.
De auto had kreukelzones voor en achter, evenals verstevigde deurconstructies voor betere zijwaartse bescherming. Het interieur van de 190D was typisch Mercedes: eenvoudig maar hoogwaardig. Er werd gebruikgemaakt van duurzame materialen zoals stoffen bekleding of optioneel leer en houtafwerking in de luxere uitvoeringen. Comfort was een prioriteit, met voldoende beenruimte voor de passagiers en een stil interieur, mede dankzij de goede isolatie van de dieselmotor. Opties zoals airconditioning, elektrische ramen, en...