Mercedes-Benz 400-serie 450 SLC 5.0 M1003 (bj 1978)

€ 47.500

Prijs:
€ 47.500
Hoogste bod:
Nog niet geboden
Sinds:
39 uur
Gezien:
7 keer
Adverteerder:
Metropole Classics BV
Plaats:
DRUTEN
Telefoon:
0031653328817
Activiteit:
14 jaar actief op Marktnet
Mercedes 450 SLC 5.0 M1003

Algemene informatie
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: 1978
Tellerstand: 146.902 km
Kenteken: 81-GF-KN

Technische informatie
Vermogen: 202 kW (275 PK)
Motorinhoud: 5.025 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Automaat
Topsnelheid: 225 km/u

Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen

De SLC, zoals de sportcoupé officieel heet, beleefde zijn première op de Autosalon van Parijs in oktober 1971. Tot aan de voorruit is het exterieur identiek aan dat van de roadster. Het platte dak strekt zich uit boven het passagierscompartiment met vijf zitplaatsen en eindigt in een opvallend grote, sterk gebogen en sterk hellende achterruit. Dit geeft de achterkant een relatief grote lengte. Het kofferdeksel heeft een licht bolle vorm. Bij de Roadster heeft de kofferklep echter een concave vorm, in navolging van de pagode-achtige hardtop waaraan het vorige model, de W 113, zijn naam ontleende. In het zijaanzicht wordt de lengte duidelijk zichtbaar door de langere wielbasis, 2.820 ten opzichte van 2.460 millimeter, en ook door de lijn van de zijramen, die, zoals gebruikelijk bij een Mercedes-Benz coupé, volledig intrekbaar zijn, zonder opdringerige B-stijl. De SLC kende echter een probleem op dit vlak: de korte afstand tussen de deur en de achterste wielkast vereiste een ingewikkeld en daardoor potentieel storingsgevoelig kantel-draaimechanisme om de achterste zijramen volledig te kunnen laten zakken. Karl Wilfert vond een oplossing voor dit dilemma met de zeer karakteristieke, dubbelwandige 'uitkijkpanelen' met ingebouwde lamellen. Deze werden later stilistisch controversieel en verdeelden het zijraam in kleinere delen, zodat het voorste, beweegbare deel volledig kon worden ingetrokken. De zijruiten met lamellen en de geribbelde achterlichten zijn een idee van Pininfarina en werden voor het eerst gezien op een studie in 1967.

Voor het eerst was de standaard EHBO-doos bij deze auto in een speciale uitsparing onder de achterruit opgeborgen. Deze auto diende als voorbeeld voor veel latere Mercedes-Benz-modellen tot 1995.

De SLC werd van 1971 tot 1981 aangeboden, eerst alleen als 350 SLC, vanaf 3/1973 als 450 SLC, vanaf 1974 als 280 SLC, alleen in het laatste jaar van 8/80 tot 7/81 als 380 SLC, vanaf 8/1977 als 450 SLC 5.0 en ook alleen in het laatste jaar als 500 SLC, met dezelfde motoren en transmissie als de Roadster. Er was geen 420 SLC, omdat er destijds al parallelmodellen van de W 126-coupéserie op de markt waren. Een uitzondering was de 450 SLC 5.0 van 1978 tot 1980, waarin voor het eerst de nieuwe lichtmetalen V8 vijfliter werd geïntroduceerd. Bovendien was deze auto de eerste in de 107-serie die een frontspoiler en een rubberen lip als achterspoiler kreeg.

De luchtweerstandscoëfficiënt van de SLC bleek aanzienlijk beter dan die van de SL, waardoor hij ondanks een extra gewicht van 45 tot 50 kilogram iets betere rijprestaties behaalde. Gedurende de tien jaar dat het SLC bestaat, heeft het in totaal 62.888 kopers gevonden.

De hier gepresenteerd Mercedes SLC is zeer goed rijdende auto uit 1978. Hij heeft nog maar 146.900 km gereden en toont nog zeer fris. De pasnaden sluiten allemaal nog als nieuw aan en de deuren sluiten zoals men dat van Mercedes gewend is. Onder de motorkap zien we de machtige 5.0 L motor die nog maar net is ingereden. Verder zit er prachtig blauw leer in wat nog helemaal goed is. De automatische schakelbak funtioneert helemaal prima. Het is een auto voor de echte liefhebber die op zoek is naar de sterkste SLC.

Metropole is uniek , het is 30.000m2 automotive experience, met meer dan 400 auto's en vrachtwagens. Het...

Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/44397310

Advertentienummer: 95006268