Messerschmitt TG 500 Tiger M0558 (bj 1959)

€ 152.500

Prijs:
€ 152.500
Sinds:
3 maanden+
Gezien:
8 keer
Adverteerder:
Metropole Classics BV
Plaats:
DRUTEN
Telefoon:
0031653328817
Activiteit:
14 jaar actief op Marktnet
Messerschmitt TG 500 Tiger M0558

Carrosserievorm: Cabriolet
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Bouwjaar: 1959
Tellerstand: 10 km
Kleur: Geel
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Kenteken: PM-78-33

De Tg500 bevatte verschillende kenmerken van het Kabinenroller-platform waarop hij was gebaseerd, waaronder de smalle carrosserie met tandemstoelen, de transparante acrylkoepel, de lage stand en de directe besturing.

De smalle carrosserie, en het bijbehorende lage frontale gebied, werd bereikt met tandemstoelen, waardoor de carrosserie ook binnen een praktische lengte taps toe kon lopen als een vliegtuigromp. De tandemstoelen centraliseerden ook de massa van de auto langs de lengteas, wat, in combinatie met het lage zwaartepunt, het lage gewicht en de plaatsing van de wielen aan de uiteinden van het voertuig, de Tg500 goede rijeigenschappen gaf. Een kleiner voordeel van tandemzitten was dat het een gespiegelde exportversie naar linksrijdende landen overbodig maakte. Het zwaartepunt van de auto lag op de achterbank, waardoor de aan- of afwezigheid van een passagier niets veranderde aan de rijeigenschappen van de auto.

Bellenluifel
Behalve bij het Sports Roadster-model, was de toegang tot de Tg500 via een luifeldeur die aan de rechterkant van het voertuig scharnierde. De deur omvatte zowel de ramen (voorruit, raamkozijnen op alle modellen behalve de Roadster-modellen, vouwdak op Roadster- en Kabrio-modellen en acrylkoepel op andere versies) als het frame waarin het was geplaatst, dat zich uitstrekte vanaf de rechterkant van de monocoque bad naar links. Op Sport Roadster-modellen was de kap vast en was er helemaal geen dak of ramen, alleen een afdekzeil. De koepelvormige bovenkant van de Tg500 was dezelfde als die van de KR200.

Motor en transmissie
De Tg500 liep op een 494 cc (30,1 cu in) luchtgekoelde tweecilinder tweetaktmotor die dwars over de achterwielen was geplaatst. De motor, ontworpen door Fichtel & Sachs, werd gebouwd door FMR. De Dynastart-starter/generatoreenheid werd aangedreven door een riem en had een ventilator aan elk uiteinde van de eenheid, één om elke cilinder van de motor te koelen. In tegenstelling tot de KR175 of de KR200 had de Tg500 een achteruitversnelling in de transmissie, die deel uitmaakte van een transaxle-eenheid.

Controles
De bedieningselementen van de Tg500 waren vergelijkbaar met die van de KR200, behalve de enkele startmodus van de Tg500 voor de motor en zijn H-patroon versnellingspook met achteruitversnelling en geen hulphendel. Een toerenteller werd aangeboden als optionele vervanging voor de klok.

Vering en remmen
Afgezien van het gebruik van 4,40 x 10 banden rondom en een toename van de spoorbreedte vooraan van 108 cm (43 inch) naar 111 cm (44 inch), waren de voorwielophanging en besturing hetzelfde als die van de KR200. De achterwielophanging was volledig onafhankelijk, met kruiskoppelingen aan beide uiteinden van elke steekas, gelokaliseerd door onderste draagarmen en schroefveren met concentrisch gemonteerde schokdempers.

In tegenstelling tot de driewielige Kabinenrollers, die kabelbediende mechanische remmen hadden, had de Tg500 hydraulische remmen

Deze TG500 is totaal gerestaureerd naar concours staat. Híj is in de kleur geel met een grijs geruit interieur. De motor is gereviseerd en de carrosserie ziet er nog helemaal nieuw uit. Dit is een heel speciale Messerschmitt voor iemand die het beste zoekt.

Metropole is uniek , het is 30.000m2 automotive experience, met meer dan 400 auto's en vrachtwagens. Het museum is geopend op zaterdag en zondag van 10:00 tot 16:00. De showroom is geopend van woensdag tot en met vrijdag van 10:00 tot 17:00, zaterdags van 10.00...

Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/37787189

Advertentienummer: 78872271