Algemene informatie
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: 1929
Tellerstand: 17.582 mijlen
Kleur: Geel
Technische informatie
Vermogen: 66 kW (90 PK)
Aantal cilinders: 8
Motorinhoud: 5.231 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Topsnelheid: 125 km/u
Interieur
Interieur: Beige, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
1928 PACKARD MODEL 443 EIGHT RUNABOUT
Chassisnr. 229991
Motornr. 230047
Crèmegeel met zwarte spatborden en zwart-gouden pinstriping met bruin lederen interieur en een beige kap
Motor: L-kop, rechte acht, 384ci., 109 pk bij 3.200 tpm; Versnellingsbak: handgeschakelde drieversnellingsbak met achteruit; Vering: voor- en achter semi-elliptische bladveren; Remmen: vierwiel mechanische trommels. Linksgestuurd.
De achtcilindermotor die Packard in 1923 had onthuld als opvolger van de V12 vormde de ruggengraat van Packards toekomstige productie, die tot het einde van de jaren 30 bleef bestaan. Het ontwerp was een eenvoudige zijklep (L-kop) van de hoogste kwaliteit met een lichtmetalen carter met de krukas die in negen hoofdlagers liep. Het gaf een soepele en moeiteloze prestatie. De nieuwe motor leverde de modelnaam voor Packards meest prestigieuze model uit die tijd, de Eight. In 1928 was de Eight cilinder motor de basis van de Packard lijn. Aangeduid als de Standard of Custom Eight (een verkeerde benaming volgens de meeste verslagen, aangezien de Custom Eight niet echt een Packard custom auto was), zou het de hoeksteen van de modellijn worden, aangezien de zescilinderlijn volledig uit productie werd genomen en werd vervangen door de nieuw geconfigureerde achtcilinder versies.
De Fourth Series auto's werden aangeboden met meer dan twintig verschillende carrosserieën om uit te kiezen, aangevuld met een steeds diverser wordende selectie van kleurkeuzes. Packard-directeur Alvan Macauley keek naar het Model 443 om de verkoop te stimuleren, en hij bereikte dit door de productie te standaardiseren en de auto's aan te bieden in een selectie van door de fabriek aangewezen configuraties. De productie van auto's voor 1928 steeg behoorlijk aanzienlijk, aangezien het in totaal meer dan 8.000 bedroeg, een stijging ten opzichte van de cijfers van het voorgaande jaar van ongeveer 5.000. De prijzen werden echter licht verlaagd, met verschillende opties zoals zijdelings gemonteerde reservebanden, waren de totale kosten van de auto's niet echt veel veranderd. Ook werden er diverse mechanische verbeteringen doorgevoerd in de 1928-lijn van auto's. Opvallend was de introductie van een nieuw smeersysteem voor de cilinderboring, dat gebruikmaakte van een buisvormig oliespruitstuk langs de cilinders met doorgangen die in elke cilinderboring waren geboord. Omdat het was verbonden met de choke-regeling, stroomde de olie alleen als de carburateurchoke in werking was, waardoor werd voorkomen dat ruwe benzine olie langs de cilinderwanden wegspoelde. Dit proces verminderde de slijtage van de motor en zorgde voor een lange levensduur van de motor. De 1928 Fourth Series Packard bewees opnieuw de toewijding van het bedrijf om hun eigen bijna onberispelijke kwaliteitsauto te perfectioneren.
Dit zeer aantrekkelijke exemplaar werd in 1982 door de heer Browning gekocht van de heer Robert Castignetti. Naar verluidt een van de favoriete auto's van de heer Browning, is deze Packard Model 443 Eight Runabout een zeer toonbaar en authentiek exemplaar. We hebben begrepen dat de heer Browning veel van zijn bezoekers trakteerde op pittige ritten door de Utah Canyon-wegen in deze Packard. Het is smaakvol...
Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/37254379