Algemene informatie
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: 1933
Tellerstand: 5.172 mijlen
Kleur: Blauw
Kenteken: RI-18-97
Technische informatie
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Interieur
Interieur: Donker grijs, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
De Riley 9 is en blijft een geweldige auto en was destijds een belangrijk model voor het merk. De 1.087 cc viercilindermotor met twee nokkenassen is een juweel van een motor en was niet voor niets populair onder coureurs. Zo was JG. Parry-Thomas groot fan van deze motor en ontwikkelde hij samen met Reid Railton een racechassis, waarin de Riley motor kon worden geplaatst. Het gevolg van dit alles was dat Riley uiteindelijk een kleine serie bouwde onder de naam Brooklands. Wat was er anders dan de standaard Riley? Ten opzichte van de Riley 9, had de Brooklands onder andere een kortere wielbasis en was de motor voorzien van hoge compressie zuigers, ‘sportievere’ nokkenassen en dubbele carburateurs. Met slechts 110 exemplaren tussen 1928 en 1932 blijft de Brooklands een zeer zeldzame vooroorlogse sportwagen.
De autosportwereld kreeg lucht van deze sportieve Riley en door zijn uitstekende wegligging, hoge prestaties en laag zwaartepunt had deze Riley de perfecte combinatie om hoog te eindigen in de 1.100 cc klasse. En dat deed de Riley met vlag en wimpel. Zo bereikte de Brooklands onder andere een dubbele overwinning in de Ulster Tourist Trophy van 1932, maar won het model ook de Index of Performance bij de 24 uur van Le Mans van 1934.
Rileys werden al in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw in Engeland omgebouwd tot zogenaamde ‘Specials’ voor race-doeleinden. In de afgelopen jaren zijn talloze replica's van het Brooklands-model geproduceerd, en ons exemplaar wordt zeker beschouwd als één van de betere en meest authentieke.
Specialist Allen Clear heeft dit exemplaar tussen 2004 en 2007 vervaardigd met uitsluitend originele Brooklands- of aangepaste Riley 9 onderdelen en zorgvuldig geïntegreerd in het ontwerp. Om het niet-geregistreerde Brooklands-chassis geschikt te maken voor straatgebruik met kenteken, is een chassisnummer van een Riley Falcon uit 1933 gebruikt.
De carrosserie, voorzien van de kenmerkende blauwe kleur, is vervaardigd uit lichtgewicht aluminium. De wagen komt met authentieke Brooklands-besturing, compleet met een stuurwiel, voorzien van twee verstelbare hendels voor ontsteking en gas. Het dashboard is uitgerust met het originele Rotax schakelpaneel en bevat passende Jaeger meters voor toerental, snelheid, watertemperatuur en oliedruk. Voor race-doeleinden kan een op maat gemaakte deelbare zwarte stoffen hoes aan één kant worden gemonteerd.
De motor is grondig gereviseerd met authentieke Omega zuigers, verbeterde nokkenassen en essentiële Brooklands-componenten zoals een waterpomp en een magneto-ontsteking, wat resulteert in een vermogen van ongeveer 50 pk. De originele Brooklands radiator is zorgvuldig gerestaureerd, inclusief een nieuw honingraatrooster. De niet-gesynchroniseerde versnellingsbak is ook gereviseerd en heeft de karakteristieke Brooklands pook. Een nieuwe grote Le Mans brandstoftank, vervaardigd uit aluminium, is geïnstalleerd, compleet met de herkenbare snelvulklep met metalen vleugels...
Meer informatie:
http://www.gallery-aaldering.com