Algemene informatie
Carrosserievorm: Sedan
Bouwjaar: 1985
Tellerstand: 98 km
Kleur: Grijs
Technische informatie
Vermogen: 18 kW (24 PK)
Aantal cilinders: 4
Motorinhoud: 1.184 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Maten
Afmetingen (LxBxH): 4030 x 1550 x 1500 cm
Gewichten
Ledig gewicht: 780 kg
Laadvermogen: 400 kg
GVW: 1.180 kg
Interieur
Interieur: Zwart, Stof
Aantal zitplaatsen: 4
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Model 1511. 34 pk, 1.192 cc OHV horizontaal geplaatste viercilindermotor, handgeschakelde vierversnellingsbak, onafhankelijke torsiestaafvering voor en achter en hydraulische trommelremmen op alle vier de wielen. Wielbasis: 2.400 mm
De introductie in 1973 van de watergekoelde Passat met voorin geplaatste motor betekende een bijna totale ommekeer voor Volkswagen. Zijn kleinere tegenhanger uit 1974, de Golf, bezegelde de toewijding van het bedrijf aan auto's met voorwielaandrijving, een genre dat wereldwijd vrijwel universeel zou worden.
De legendarische Käfer, de luchtgekoelde Kever met achterin geplaatste motor die de toonaangevende "wereldauto" ter wereld was geworden, was echter nog niet klaar. De productie ging door in Duitsland tot januari 1978, waarna alle Kevers uit Brazilië kwamen, waar ze sinds 1953 werden geproduceerd, of Mexico, eveneens sinds 1955. De allerlaatste Kever verliet de fabriek in Puebla, Mexico, in juli 2003.
De dalende vraag naar Kevers, toen de nieuwere modellen populairder werden, creëerde een kans voor creatieve marketing. Verschillende speciale edities, die nooit nodig waren geweest tijdens de gouden jaren van de Kever, werden ontwikkeld en gebouwd in beperkte aantallen. De eerste was de Silver Bug, ter herdenking van de 20 miljoenste Kever die in Puebla werd gebouwd, op 15 mei 1981. Een Aubergine Kever uit 1983 werd alleen naar Europa gestuurd, gespoten in Aubergine Metallic en voorzien van bijpassende bekleding. Ook dat jaar werd de Ice Blue Kever, met metallic lak in die frisse tint en blauwgrijze tweed "Panama" bekleding, uitgebracht - alleen in het binnenland van Duitsland.
De Jubilee Edition Beetle, of 50 Jahre Käfer, vierde in 1985 het 50-jarig jubileum van het model. Ook een model dat alleen in Duitsland verkrijgbaar was, was voorzien van Zinkgrau (Pewter) Metallic lakwerk, groen getint glas, chromen bumpers en afwerking, een zilveren "50 years"-badge op het linker voorste kwart en de motorkap, dubbele witte zijstrepen, 4.5Jx15 sportwielen met 165SR15 banden, een Braunschweig Brunswick radio, een bekleed dashboard, stoffen bekleding met grijze en rode strepen, hoofdsteunen in stof en imitatieleer, een vierspaaks sportstuurwiel, grijze hemelbekleding, grijs tapijt op de dorpels en de bagageruimte achterin en een verwarmde achterruit. Er zijn er slechts 3.150 gebouwd.
Zonder twijfel is dit een van de meest originele Jubilee Edition zijn die er bestaat. Met slechts 98 kilometer op de teller, in 1985 gekocht door de eerste eigenaar en werd hij direct bijna drie decennia weggezet. Hij heeft alle originele uitrusting en functies, waaronder de Braunschweig Brunswick-radio, het sportstuur en de verwarmde achterruit.
De immer iconische VW Kever heeft het record voor de langste ononderbroken productie van een enkel ontwerp. Deze auto biedt een kans om de zeldzaamste van de meesten te verwerven, één van de 21,5 miljoen: een vrijwel nieuw exemplaar van een van de zeldzaamste...
Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/43614419