Carrosserievorm: Terreinwagen
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Bouwjaar: 1942
Kleur: Grijs
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Referentienummer: VERKOCHT
Productienummer: VERKOCHT
De auto was gebaseerd op de voorloper van de Volkswagen Kever en werd gebouwd in de Volkswagenfabriek in KdF-Stadt, het huidige Wolfsburg. Er zijn circa 55.000 stuks gebouwd. Deze Kübelwagen had dezelfde taak als de jeep bij de geallieerden. Omdat de Volkswagen Kübelwagen alleen achterwielaandrijving had, waren de prestaties in ruw terrein echter slechter dan die van de vierwielaangedreven jeep.
Voorgeschiedenis
Toen in 1934 de eisen voor de Kraft durch Freude-Wagen, de latere Volkswagen Kever, werden vastgesteld, werd al aan een militaire uitvoering gedacht. Een van de eisen was dat het voertuig plaats moest bieden aan drie soldaten plus een machinegeweer en bijbehorende munitie. In 1937 werd een van de exemplaren uit de proefserie van dertig stuks dan ook als driezitter uitgerust. Omdat de gewone KdF-Wagen niet geschikt was als terreinwagen, ontwikkelde Ferdinand Porsche een aparte versie. Dit model stond bekend als Porsche Typ 62. Het had een rechthoekige stalen carrosserie, ontworpen door Erwin Komenda die vanaf 1931 bij Porsche werkte. Anders dan de KdF-Wagen die het met twee deuren moest doen, was de Typ 62 vierdeurs. De voorste portieren waren uitgevoerd als zelfmoordportier. De motor was een aangepaste versie van de luchtgekoelde viercilinder boxermotor uit de KdF-Wagen. Ook de assen en de aandrijving werden aangepast. Rond 1938-1939 was het prototype af. Enkele exemplaren uit een proefserie deden in het najaar van 1939 mee aan de Duitse inval in Polen, en nu bleken de nadelen. Typ 62 kon niet langzaam genoeg rijden om een troep marcherende soldaten bij te blijven, en de bodemvrijheid was te klein waardoor het voertuig in ruw terrein snel vast kwam te zitten. Porsche wijzigde daarop de aandrijving, en vergrootte de bodemvrijheid. Deze verbeterde versie werd bekend als Typ 82.
Productie
In februari 1940 begon de productie, in de Volkswagenfabriek in KdF-Stadt. De stalen carrosserieën werden bij Ambi-Budd in Berlijn gebouwd, en per trein naar KdF-Stadt getransporteerd. Op 20 december 1940 rolde het duizendste exemplaar van de lopende band. In totaal werden circa 55.000 stuks gebouwd. (Ter vergelijking: de Amerikanen bouwden tijdens de oorlog meer dan 600.000 jeeps.) De Kübelwagens deden dienst in heel Europa en in de woestijn in Noord-Afrika.
In de loop van de oorlog werd de cilinderinhoud van de boxermotor opgevoerd van 985 cc tot 1131 cc. Ook werden enkele speciale uitvoeringen gebouwd; onder andere een half-trackversie voor het oostfront (Typ 155), en een versie met een gasgenerator die met hout, bruinkool of steenkool kon worden gevoed (Typ 230).
Toen de troepen van de Sovjet-Unie aan het eind van de oorlog Berlijn naderden, viel de productie stil omdat Ambi-Budd geen carrosserieën meer naar KdF-Stadt kon versturen.
De hier gepresenteerde Kubelwagen type 82 is een mooi gerestaureerd exemplaar. Deze auto's zijn zeer zeldzaam en moeilijk te vinden. Voor de liefhebber!
Metropole is uniek , het is 30.000m2 automotive experience, met meer dan 400 auto's en vrachtwagens. Het museum is geopend op zaterdag en zondag van 10:00 tot 16:00. De showroom is geopend van woensdag tot en met vrijdag van 10:00 tot 17:00, zaterdags van 10.00 uur tot 16.00 uur. Wij zitten 25 km van de Duitse grens en zijn heel gemakkelijk bereikbaar via de snelweg.
We kunnen ook transport voor de auto regelen over de hele wereld.---------------
Metropole ist einzigartig, es ist ein 30.000 m² großes...
Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/41013514