Ben Maltha 125 cc Eysink and DMF-Puch racemotoren
Ben Maltha (1916-1994) begon eind jaren dertig een motorzaak in Rotterdam. Al snel ging hij deelnemen aan motorraces en op 22-jarige leeftijd won hij in Assen de 500cc klasse bij de junioren op een Triumph twin. Na de oorlog breidde hij zijn bedrijf uit tot een succesvolle onderneming waar motorfietsen, bromfietsen, lichte auto’s en een groot assortiment aan onderdelen en accessoires werden verkocht. Hij nam op zijn Triumph met succes deel aan nationale races en hij leidde ook een klein raceteam dat met een Volkswagenbusje aanwezig was op veel Nederlandse circuits. Twee van deze Ben Maltha-racers zijn altijd in de zaak bewaard en na het overlijden van Maltha vond het paar uiteindelijk een nieuwe veilige haven in de Yesterdays-collectie. De machientjes, samen met heel wat geschiedenis in de vorm van foto’s, trofeeën enz., worden nu al meer dan 20 jaar in onze showroom bewonderd en we vinden de tijd rijp om ze over te dragen aan een andere liefhebber. De Eysink uit ca 1938 (frame 61017, motor AA4261) begon zijn leven als Jubileum-model. Veel van deze Eysinks zijn getuned en gebruikt als racemachine in de 125 cc-klasse. Deze motor werd bereden door de bekende Nederlandse coureur Jan Rietveld. Hij is uitgerust met een Dell ‘Orto carburateur en een 8000 tpm Smiths toerenteller. De andere machine is een DMF-Puch uit ca. 1948 (motor nr. 20). DMF was een kleine Nederlandse motorfietsfabrikant die actief was van 1941-1956. Rond 1948 werd een aantal DMFs verkocht met een Puch blok. Deze machine werd een aantal jaren bereden door racer en motorcrosser Wim Rechters, die in de jaren vijftig zeer actief was op Nederlandse circuits. Wim werkte als monteur in de werkplaats van Maltha. De DMF-Puch is voorzien van twee Amal carburateurs, een 8000 tpm Smiths toerenteller en een racemagneet.
Ben Maltha 125 cc Eysink and DMF-Puch racing motorcycles
Ben Maltha (1916-1994) started his motorcycle business in the late 1930s in Rotterdam. He was an avid racing enthusiast and already in his early twenties he won a juniors race at the 1938 Assen TT on a 500cc Triumph. After the war he expanded his business to a successful enterprise, selling motorcycles, mopeds, light cars and a great assortment of parts and accessories. In the early postwar years he successfully competed in Dutch national races on his Triumph, but he also ran a small “racing team”. Two of these Ben Maltha racers have survived as a pair and after Maltha’s passing the pair eventually found a new safe haven in the Yesterdays collection. The little machines, together with quite a lot of history in the form of photographs, trophies etc. have been on display for more than 20 years now and we think it’s time that another enthusiast gets a chance to become their guardian. The ca 1938 Eysink ( frame # 61017, engine AA4261) started life as a Jubileum model. Many of these Eysinks were tuned and used for racing in the 125 cc class. This machine was ridden by well-known Dutch rider Jan Rietveld. She’s fitted with a Dell ‘Orto carburettor and 8000 rpm Smiths rev counter. The other machine is a DMF-Puch of ca 1948 vintage (engine # 20). DMF was a small Dutch motorcycle manufacturer that was in business from 1941-1956. Around 1948 a number of Puch-engined machines was constructed and this machine was ridden for a number of years by Wim Rechters, another well-known rider who was very active in scrambles in the fifties but also raced in the 125 cc class for some time. Wim worked as a mechanic in Maltha’s workshop. The DMF-Puch comes with two Amal carbs, 8000 rpm Smiths rev counter and racing magneto.
Meer informatie:
https://www.yesterdays.nl/product/ben-maltha-125-cc-eysink-and-dmf-puch-racemotoren/